Szlaki
  • Szlak "graniczny" Grybów-Ropki
  • Szlak "graniczny" Ropki-Konieczna
  • Szlak "graniczny" Konieczna-Barwinek
  • Szlak "graniczny" Barwinek-Nowy Łupków
  • Szlak zielony Szymbark-Krynica
  • Szlak zielony Lasów Państwowych im. J.Jaworeckiego
  • Szlak czarny Klimkówka-Flasza
  • Ścieżka przyrodnicza "Kiczera" - Żydowskie
  • Beskidzka Trasa Kurierska "Jaga-Kora"
Szlaki
  • Szlak "graniczny" Grybów-Ropki
  • Szlak "graniczny" Ropki-Konieczna
  • Szlak "graniczny" Konieczna-Barwinek
  • Szlak "graniczny" Barwinek-Nowy Łupków
  • Szlak zielony Szymbark-Krynica
  • Szlak zielony Lasów Państwowych im. J.Jaworeckiego
  • Szlak czarny Klimkówka-Flasza
  • Ścieżka przyrodnicza "Kiczera" - Żydowskie
  • Beskidzka Trasa Kurierska "Jaga-Kora"

/ Góry / Turystyka / Szlaki / Szlak żółty Ropki-Ostry Wierch

Szlak żółty Ropki-Ostry Wierch

Kategoria:pieszy
Oznaczenie:żółty

Szlak znakowany kolorem żółtym

Ropki-Biała Skała-Ostry Wierch-Granica Państwa

Opisywany żółty szlak z doliny wsi Ropki na Białą Skałę i Ostry Wierch jest jednym z kilku szlaków turystycznych wyznaczonych w Beskidzie Niskim jako szlaki potocznie zwane "łącznikowymi" lub "dojściowymi". Tak i w tym przypadku, wytyczony przez najwyższe partie Beskidu Niskiego łączy biegnący na tym odcinku granicą państwa szlak zielony z Wysowej na Lackową i dalej do Krynicy z doliną nieistniejącej wsi Ropki przez który przebiega znakowany kolorem czerwonym Główny Szlak Beskidzki oraz znakowany kolorem niebieskim tzw. "szlak graniczny" z Grybowa do Wysowej. Mimo, iż szlak nie posiada walorów widokowych (z wyjątkiem odcinka w Ropkach) jest on na pewno ciekawą propozycją dla turystów, którzy nie obawiają się zmierzyć z ostrym i monotonnym podejściem. Szlak jest dobrze oznakowany i praktycznie nie ma miejsc, które mogą spowodować zbłądzenie turysty aczkolwiek należy zwrócić uwagę, iż w dolnym odcinku prowadzone są prace ziemne, których efektem jest bardzo szeroka droga (skrzyżowanie), które są elementem prac związanych z budową stacji narciarskiej, która wkrótce bezpowrotnie zmieni oblicze tej okolicy. Również odcinek szlaku pomiędzy Białą Skałą a Ostrym Wierchem może sprawić trudności ze względu na wąską, zanikającą ścieżkę, która na dość długich odcinkach porośnięta jest krzakami sięgającymi wysokości 2 metrów, przez które należy się po prostu przedrzeć

Szlak zaczyna się we wsi Ropki na skrzyżowaniu w pobliżu pensjonatu "Kudak" - miejsce w którym zaczyna się szlak na Ostry Wierch to również krzyżówka dwóch popularnych, "dalekobieżnych" szlaków przecinających Beskid Niski - czerwonego Głównego Szlaku Beskidzkiego z Krynicy do Komańczy oraz niebieskiego "granicznego" z Grybowa do Łupkowa. Wędrówkę żółtym szlakiem zaczynamy kierując się w kierunku zachodnim wraz ze znakami szlaku czerwonego prowadzącego do Izb. Szeroką drogą szutrową idziemy kilkaset metrów mijając po prawej stronie nową kapliczkę i dochodzimy do rozgałęzienia dróg, starego sadu oraz zamkniętego szlabanu. Szeroka droga w kierunku północno-zachodnim prowadzi do wspaniałej doliny nieistniejącej wsi Czertyżne, my jednak, wraz ze znakami żółtymi i czerwonym mijamy szlaban. Zaraz za nim następuje rozwidlenie szlaków - czerwony prowadzi nadal drogą - natomiast żółty skręca w lewo w zarośniętą ścieżkę schodzącą do rzeki. Po 100 metrach wędrówki wąską ścieżką (w lecie mocno zarośniętą) dochodzimy do drogi szutrowej, na której skręcamy wraz ze znakami ostro w lewo. Po prawej stronie, równolegle do zarośniętej ścieżki, którą podążaliśmy biegnie droga szutrowa, którą opuściliśmy 100 metrów wcześniej. Trudno znaleźć wytłumaczenie dlaczego właśnie w tym miejscu żółty szlak nie rozdziela się z czerwonym, tylko zmuszono nas do skręcenia 100 metrów wcześniej i wędrówki przez nadrzeczne zarośla i trawy. Jeśli więc chcemy uniknąć przedzierania się przez wysokie trawy (szczególnie nieprzyjemne po deszczu) nie skręcamy w miejscu narzuconym przez znaki lecz idziemy wraz z czerwonym szlakiem jeszcze około 100-150 po czym skręcamy w lewo w pierwszą drogę szutrową, na której po 20 metrach napotykamy znów znaki żółte "naszego szlaku". Po 100 metrach marszu mijamy barak jasielskiej firmy wykonującej prace melioracyjne i drogowe w pobliskich lasach. Po kilkuset metrach dochodzimy do skrzyżowania dwóch nowych, bardzo szerokich dróg leśnych - to jedyny mylny odcinek na szlaku - przy budowie dróg wycięto kilka drzew na których było oznakowanie szlaku - my idziemy cały czas na wprost - by po 100 metrach znów odnaleźć znaki szlaku żółtego. Łagodnym podejściem, dochodzimy do gwałtownego skrętu w prawo. W tym miejscu, nadal szeroką drogą, rozpoczynamy mozolne i ostre podejście na przełęcz pod Białą Skałą. Przełęcz rozpoznajemy po gwałtownym skręcie w lewo na niewielkiej polance powstałej w wyniku wyrębu lasu. Z przełęczy odchodzi wyraźna ścieżka (idąc z Ropek nie skręcamy w lewo tylko idziemy prosto), która sprowadza nas w 20 minut do Bielicznej. Warto podejść około 20 metrów tą ścieżką by natknąć się na obelisk z wyrytą datą 1889.
Wracając na żółty szlak, będąc dopiero na wysokości około 780 metrów, rozpoczynamy kolejny etap ostrego podejścia dobrze oznakowaną ścieżką. Po około 20 minutach wychodzimy na wypłaszczone, bardzo wyraźne ramię grzbietu, którego kulminacją jest Biała Skała. Grzbiet opada bardzo stromo po obu stronach - idąc w kierunku granicy - po prawej stronie mamy dolinę wsi Bieliczna. Z chwilą rozpoczęcia marszu ramieniem Białej Skały kończy się ostre podejście - coraz węższą scieżką idziemy raz górę raz w dół nie pokonując jednak przewyższeń większych niż kilkanaście metrów. Ścieżka staje się coraz mniej wyraźna, co jakiś czas znikając w gęstwinie krzaków bądź wychodząc na pokrytą sporymi kamieniami "beskidzką grań" - jest jednak całkiem przyzwoicie oznaczona. Kulminacja Białej Skały jest dosyć wyraźna - na szczycie jest spore rumowisko kamieni, które regularnie jest przez jednych turystów układane w prawie 1,5 metrowy stos, który przez innych jest regularnie burzony. Po zejściu z Białej Skały, nadal przedzieramy się zarośniętą czasami na wysokość 2-3 metrów ścieżką. Masyw Białej Skały i Ostrego Wierchu pokryty jest bardzo starym, bukowym lasem. Warto przyjrzeć się starym bukom, które przez dziesiątki lat nabrały fantastycznych i tajemniczych kształtów, które mogą budzić wyobraźnię u wędrujących tym odcinkiem szczególne w ponury, pochmurny i mglisty dzień. Niestety te ogromne drzewa są też czasami trudnymi przeszkodami na szlaku, wiele z nich leży powalonych przez silne wiatry - aż czasami samo nasuwa się pytanie o siłę wichur, które połamały tak dorodne drzewa w tej najwyższej części Beskidu Niskiego. Przedzierając się nadal przez gęste krzaki i pokonując niewielkie wysokości dochodzimy na trudno zauważalny szczyt Ostrego Wierchu. Stąd już łagodnym zejściem w kilka minut dochodzimy do granicy i zielonego szlaku z Krynicy do Wysowej.
Czasy przejścia:
Ropki-Ostry Wierch 1godz45min / 1godz15min
Punktacja GOT:
Ropki-Ostry Wierch 8/4
Warto zobaczyć na trasie szlaku:
Ropki

Wszystkie uwagi kierować proszę na adres bartek@beskid-niski.pl
beskid-niski.pl na Facebooku

4827

Komentarze: (0)Dodaj komentarz | Forum
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

Imię i nazwisko:
E-mail:
Tekst:
Suma liczb 1 i 4: (Anty-spam)