Sercu bliski Beskid Niski

Forum portalu www.beskid-niski.pl
Dzisiaj jest 20-11-2019 01:28

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 96 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 4 57 Następna
Autor Wiadomość
Post: 24-08-2011 07:55 
Offline

Rejestracja: 25-04-2009 07:26
Posty: 1217
W wątku http://beskid-niski.pl/forum/viewtopic.php?f=9&t=2511&p=13863&hilit=jasiel+cmentarz#p13864 (nie umiem dać linka do konkretnego postu) Marek Widurek zacytował opracowanie Barbary Uliasz: "Ostatni samodzielny cmentarz wojenny na terenie gminy Komańcza znajduje się w miejscowości Jasiel, w lesie. W 25 mogiłach pochowano tutaj 48 nieznanych żołnierzy AR poległych w walkach z UPA. Pierwotnie ziemne mogiły, na których położone były hełmy wojskowe otaczał drewniany płot. W środku ustawiony był wysoki obelisk, obecnie widoczne są jedynie jego pozostałości. Ogrodzenie stanowią drewniane żerdzie na słupkach. "
Nie pasują mi dwa szczegóły - że cmentarz położony jest w lesie i że były pozostałości po obelisku!?
Znany cmentarz żołnierzy radzieckich jest położony przy cerkwisku w Jasielu. Przed wojną Jasiel był prawdopodobnie mniej zarośnięty niż dziś a i dziś otoczenie cerkwiska nie można nazwać lasem - więc opracowanie to sugerowało by istnienie jeszcze innego cmentarza?
Z informacji uzyskanych od leśniczego z Moszczańca wynika, że jednak innego nie ma :|
Obelisk (nie pamiętam skąd to wiem) miał być wykonany z nagrobka istniejącego na cmentarzu, miał mieć zatartą inskrypcję i wykutą gwiazdę - taki tam teraz jest. Czy przed nim był inny?
Druga sprawa po sąsiedzku - cmentarz w Rudawce Jaśliskiej - podobno jest, nie ma na nim żadnych nagrobków, jedynie pola grobowe i mur (lub pozostałości) wokół cmentarza. Jak się dowiedziałem, szukałem za bardzo na północny-zachód. Nie ma wydzielonej działki ale podobno były/są starania o fundusze na jego uporządkowanie.
Przy okazji - cmentarz choleryczny przy żółtym szlaku na Kanasiówkę nie jest możliwy do odnalezienia, w terenie nic nie ma.
Żołnierska Polana - legendą jest że była miejscem spotkań żołnierzy między walkami w czasie I WŚ, szukałem informacji i nie znalazłem. Czy akurat tam stał front? Są informacje o zaciętych walkach w rejonie wzniesienia Weretszów i tam pewnie stał front do operacji gorlickiej (nie mam pełnego zakresu wiedzy w tym temacie więc ewentualnie proszę o sprostowanie).
Od leśniczego dowiedziałem się jeszcze o jednej wersji powstania nazwy - mianowicie już przed IWŚ teren tam został wydzielony przez władającego(?) i przyznany żołnierzom w celu pozyskiwania paszy dla koni - i podobno stąd ta nazwa :roll:

A jeszcze przy okazji - wie ktoś dokąd prowadzi wyremontowana droga w dolinie Regietowa? Szuter o ile pamiętam kończył się koło kapliczki upamiętniającej mieszkańców Regietowa a teraz podobno prowadzi dalej a i wcześniejszy odcinek jest przerobiony?


Na górę
Post: 24-08-2011 19:47 
Offline

Rejestracja: 19-07-2010 12:16
Posty: 325
Dlugi pisze:
Przy okazji - cmentarz choleryczny przy żółtym szlaku na Kanasiówkę nie jest możliwy do odnalezienia, w terenie nic nie ma.
Żołnierska Polana - legendą jest że była miejscem spotkań żołnierzy między walkami w czasie I WŚ, szukałem informacji i nie znalazłem. Czy akurat tam stał front? Są informacje o zaciętych walkach w rejonie wzniesienia Weretszów i tam pewnie stał front do operacji gorlickiej (nie mam pełnego zakresu wiedzy w tym temacie więc ewentualnie proszę o sprostowanie).


Tak na szybko pisząc - front w Jasielu znalazł się po raz pierwszy w listopadzie 1914 roku, potem poszedł na krótko na północ, żeby wrócić końcem roku. Jasiel był na linii frontu albo w jej pobliżu mniej więcej do końca stycznia 1915 roku. Potem wszystko przetoczyło się dalej na południe. Trudno mówić, aby front do Jasiela w ogóle wrócił - w ramach działań pościgowych po bitwie gorlickiej (skrót myślowy - Jasiel leżał daleko od terenu objętego bitwą, ale i tu Rosjanie musieli wiać, zagrożeni odcięciem) wojska austro-węgierskie po prostu przeszły przez Jasiel 7 maja 1915 roku. Czy walki były - nie wiem, jeśli tak, to niewielkie, skoro już wieczorem tego dnia Austriacy byli dalej na północ i wschód od Jasiela.
Tyle w skrócie wiem z map w OULK. Co ciekawe, na wielu z nich Jasiel jest zaznaczony, a na tej majowej - zamiast niego mamy punkt określony jako "Poljana".

Dlugi pisze:
A jeszcze przy okazji - wie ktoś dokąd prowadzi wyremontowana droga w dolinie Regietowa? Szuter o ile pamiętam kończył się koło kapliczki upamiętniającej mieszkańców Regietowa a teraz podobno prowadzi dalej a i wcześniejszy odcinek jest przerobiony?


Głupia rzecz, byłem tam we czwartek, a nie jestem Ci w stanie dokładnie powiedzieć. Zjeżdżaliśmy od strony Obycza (jeszcze dalej na południe od szlaku rowerowego) i zdaje się, że dojechaliśmy do drogi. Im niżej, tym jest lepiej utwardzona, szuter na pewno jest wyżej niż kapliczka - tyle że im dalej w głąb doliny, tym większą ma domieszkę błota :lol:

_________________
Prihovárajte sa medveďovi pokojným hlasom - toto môže upokojiť medveďa aj vás


Na górę
Post: 25-08-2011 15:38 
Offline

Rejestracja: 25-04-2009 07:26
Posty: 1217
tom1915 pisze:
Tak na szybko pisząc - front w Jasielu znalazł się po raz pierwszy w listopadzie 1914 roku, potem poszedł na krótko na północ, żeby wrócić końcem roku. Jasiel był na linii frontu albo w jej pobliżu mniej więcej do końca stycznia 1915 roku.

I może właśnie wtedy na święta Żołnierska Polana była miejscem spotkań żołnierzy ?

tom1915 pisze:
Głupia rzecz, byłem tam we czwartek, a nie jestem Ci w stanie dokładnie powiedzieć. Zjeżdżaliśmy od strony Obycza (jeszcze dalej na południe od szlaku rowerowego) i zdaje się, że dojechaliśmy do drogi. Im niżej, tym jest lepiej utwardzona, szuter na pewno jest wyżej niż kapliczka - tyle że im dalej w głąb doliny, tym większą ma domieszkę błota :lol:

Dzięki za info :-)


Na górę
Post: 26-08-2011 07:35 
Offline

Rejestracja: 19-07-2010 12:16
Posty: 325
Dlugi pisze:
tom1915 pisze:
Tak na szybko pisząc - front w Jasielu znalazł się po raz pierwszy w listopadzie 1914 roku, potem poszedł na krótko na północ, żeby wrócić końcem roku. Jasiel był na linii frontu albo w jej pobliżu mniej więcej do końca stycznia 1915 roku.

I może właśnie wtedy na święta Żołnierska Polana była miejscem spotkań żołnierzy ?

20 grudnia "front" był jeszcze hen pod Beskiem i Sanokiem. Piszę w cudzysłowie, ponieważ ze strony austriackiej operowały tam dywizje kawalerii, zapewne nie tworząc żadnej ciągłej linii. Na mapie następnej - widzę sytuacje 22 i 31 grudnia. Zaczyna się już austriacki odwrót, 31 grudnia mam zaznaczoną austriacką pozycję tuż na północ od Jasiela. Na ile takie rzeczy można z mapy wyinterpretować - nie wygląda to na silną grupę, ze skrzydłami wiszącymi w powietrzu, zagrożoną odcięciem po prawej i lewej stronie... Ciężko też odczytać przynależność tej grupki do konkretnej dywizji - wchodzi w grę 24., 34. albo ewentualnie 2. dywizja austriacka, dopiero co przywieziona na front. 5 stycznia Jasiel wydaje się leżeć już pomiędzy liniami obu armii. Ze strony austriackiej stoi tu 2 dywizja. 22 stycznia - Jasiel znajduje się na styku austriackich dywizji 2. i 24.
Generalnie - jeśli chodzi o 24-26 grudnia 1914 ciężko stwierdzić, czy front był już w okolicach Jasiela. Po drugie - czy zmęczeni odwrotem Austriacy mieli by siłę i chęć na spotkania z Rosjanami. Po trzecie - dla większości żołnierzy rosyjskich to nie były przecież święta. Bardziej prawdopodobny byłby Nowy Rok (ale te same zastrzeżenia co do Rosjan). A już najbardziej - Boże Narodzenie prawosławnych i grekokatolików. O ile 34. dywizja a-w była raczej czysto węgierska, to w dywizjach 24. i 2. mamy pułki ze środkowej i wschodniej Galicji - zatem większość Rusinów. Plus w 2. jeden pułk bośniacko-hercegowiński, żeby nie było tak łatwo :lol:

_________________
Prihovárajte sa medveďovi pokojným hlasom - toto môže upokojiť medveďa aj vás


Na górę
Post: 04-10-2011 13:08 
Offline

Rejestracja: 19-07-2010 12:16
Posty: 325
tom1915 pisze:
Dlugi pisze:
A jeszcze przy okazji - wie ktoś dokąd prowadzi wyremontowana droga w dolinie Regietowa? Szuter o ile pamiętam kończył się koło kapliczki upamiętniającej mieszkańców Regietowa a teraz podobno prowadzi dalej a i wcześniejszy odcinek jest przerobiony?


Głupia rzecz, byłem tam we czwartek, a nie jestem Ci w stanie dokładnie powiedzieć. Zjeżdżaliśmy od strony Obycza (jeszcze dalej na południe od szlaku rowerowego) i zdaje się, że dojechaliśmy do drogi. Im niżej, tym jest lepiej utwardzona, szuter na pewno jest wyżej niż kapliczka - tyle że im dalej w głąb doliny, tym większą ma domieszkę błota :lol:



"ze środków gminnych będziemy poprawiać żwirowe drogi dojazdowe do granicy państwa, czyli Regietów - Regetovka, oraz Wysowa - Bardejowskie Kupele. Te przejścia są, ale zależy nam. by poza pieszą wędrówką czy przejazdem konnym, mogli z nich korzystać użytkownicy samochodów osobowych - tłumaczy wójt gminy Uście Gorlickie, Dymitr Rydzanicz."
znalazłem tu:
http://www.beskid-niski.pl/index.php?po ... alnosci/es,
więc wklejam, bo to odpowiedź na dawne wątpliwości. Przepraszam, że przy okazji robi się mały OT, już nie będę :oops:

_________________
Prihovárajte sa medveďovi pokojným hlasom - toto môže upokojiť medveďa aj vás


Na górę
Post: 04-10-2011 14:20 
Offline

Rejestracja: 15-03-2007 08:41
Posty: 223
W Regetowie asfalt jest to czasowni.


Na górę
Post: 04-10-2011 18:41 
Offline

Rejestracja: 14-01-2011 17:43
Posty: 282
Dzisiaj po wielu latach mialem okazje obejrzec Darow i Surowice.Teren dawnej wsi Surowicy w chwili obecnej buldozery niweluja i wycinane sa drzewa i zarosla.Podobnie jest na cerkwisku.Cmentarz jeszcze nie jest objety tymi pracami.Ale z obydwu stron juz prace sa prowadzone.Czy moze ktos wie co sie tam wyprawia?.

_________________
"Jeden tam tylko jest porządny człowiek: prokurator, ale i on,
prawdę mówiąc, świnia." Gogol M.W.


Na górę
Post: 12-02-2014 13:19 
Offline

Rejestracja: 25-04-2009 07:26
Posty: 1217
"O tych zdarzeniach przypomina dziś pomnik stojący w miejscu dawnej placówki wojskowej... W centrum dawnej wsi, w miejscu spalonej placówki WOP w Jasielu, stoi dziś pomnik wopistów z wypisanymi nazwiskami 72 żołnierzy, którzy zginęli w marcu 1946 roku. "
Mniej więcej tej treści opisy pomnika można spotkać. Pomijam już to centrum wsi, ale analizując mapy wygląda, że miejsce pomnika jest ok. 400m od górnego końca wsi. ZTCP ślady chat widać gdzieś do wysokości pomnika kurierów, powyżej nie zauważyłem, choć to może być i bobrów sprawka.
Oddział wysłany do ewakuacji placówki w Jasielu po przybyciu na miejsce był rozlokowany po domach we wsi, na następny dzień mieli wracać drogą, jaką tu przybyli a więc nie tak jak teraz leci stokówka podchodząc w kierunku Kanasiówki tylko starą drogą na Moszczaniec - na mapie z 2013r jest oznaczona.
Na WIG-ówce posterunek str. granicznej oznaczony jest mniej więcej w miejscu tego podobno powstałego w 1946r - też żadnych zabudowań powyżej górnego końca wsi.
Skąd więc lokalizacja pomnika?
I drugie pytanie - za pomnikiem w lesie jest jeszcze coś?


Na górę
Post: 13-02-2014 10:13 
Offline

Rejestracja: 14-01-2011 17:43
Posty: 282
Rzeczywistosc dzisiejsza Jasiela wyglada zgola inaczej jak na starych mapach. Jest to skutek wybudowania drogi przez LP.

Poludniowa strone dawnego Jasiela droga omija z prawej strony i jej przebieg jest calkowicie niezgodny z pierwotnym.

Z grubsza ujmujac sprawe pomnik znajduje sie w okolicach miejsca gdzie znajdowala sie straznica WOP do 20 marca 1946r.
Mniej wiecej na niej konczyly sie zabudowania Jasiela od strony poludniowej.
W tym miejscu zbiegaly sie liczne drogi w tym dwie biegnace od granicy. Byl to wiec doskonaly punkt kontrolny.

Ponizej straznicy byl zwarty kompleks kilkudziesieciu zabudowan. Dzisiaj jest to terez bobrowego rozlewiska prawie niedostepny - a kiedys suchy i zamieszkaly.

Druga wieksza grupa zabudowan znajdowala sie w okolicach mostu na rzece i rozgalezienia drogi na Moszczaniec i w strone granicy na zachod. W tym miejscu stoi ruina wybudowanej tzw.nowej straznicy i stajni dla koni.

Wybudowanie jej w tym miejscu podyktowane bylo tym iz nie istniala juz straznica w Woli Wyznej , wiec odcinek granicy za ktory odpowiadala straznica w Jasielu przesunal sie znacznie w strone pn-zach.

Co zas tyczy sie tego co jest w lesie na poludnie od pomnika WOP-istow. Ano jest stary cmentarz na ktorym juz nie ma zadnego napisu - tylko gdzies w sciolce lesnej odnalezc mozna przerdzewiale chelmy i resztki ogrodzenia.
Gdzies mam nawet jego zdjecia.

Z moich ustalen wynika ze pochowani tam zostali WOP-isci ktorzy zgineli tragicznego dnia w Jasielu.
Z rozmowy z bylym zolnierzem WOP wynika iz pochowano tam okolo 20 zolnierzy ktorzy zgineli tamtego dnia w bitwie.

Wszystkie publikacje mowia o 2 zabitych w walce w Jasielu , natomiast meldunek kurennego Rena znajdujacy sie w aktach procesu Onyszkiewicza zawiera informacje o 20 zabitych w walce. Taka tez pewnie jest prawda.

Z tego co udalo sie ustalic to nie bylo rowniez ekshumacji i przeniesienia szczatkow z tego grobu - tak jak to mialo miejsce w Wisloku Wielkim.

_________________
"Jeden tam tylko jest porządny człowiek: prokurator, ale i on,
prawdę mówiąc, świnia." Gogol M.W.


Na górę
Post: 13-02-2014 19:10 
Offline

Rejestracja: 25-04-2009 07:26
Posty: 1217
Kupę lat minęło to i wiele się zmieniło. Nie patrzę na przebieg dróg - one w większej mierze mogły się zmienić, natomiast cieki wodne a szczególnie miejsca ich połączeń w przeciągu tych minionych 70-ciu lat nie przesunęły się wiele.
Patrząc na zabudowę Jasiela naniesioną na mapy:
austriacką z 1877r:
Obrazek

polską WIG-ówkę (bazującą zresztą na austriackich ale zaktualizowaną w terenie):
Obrazek

radziecką 43r (ta z kolei bazowała na naszej WIG z 1938r):
Obrazek

i wreszcie naszą sztabówkę z 1975r:
Obrazek

widać, że przebieg dróg się aż tak bardzo nie zmienił. Przez Jasiel szły 2 drogi po obu stronach Jasiołki, do teraz przetrwała ta położona bardziej na południe.
Tu fragment teraźniejszej mapy Compass-u:
Obrazek
Na szybko złożyłem teraźniejszą mapę z WIG-ówką, starałem się dobrać skalę, choć widzę że jednak złożenie trochę mi się rozjeżdża. Może to być przyczyną skanowania mapy WIG, niedokładnością jej wykonania bądź rzeczywiście połączenia strumieni przez te lata trochę się zmieniły. Nie jest to istotne. Istotne jest to, że widać iż do tej pory używana jest droga sprzed IIWŚ, widać gdzie kończyła się zabudowa (chyba że strażnica powstała w okresie między aktualizacją WIG a końcem wojny). Na WIG-ówce widać też oznaczony w Jasielu posterunek SG - wprawdzie nie jestem w stanie z mapy powiedzieć dokładnie, gdzie on się znajdował, ale do miejsca aktualnego pomnika na pewno był oddalony.
Tu rzeczona mapa (o ile zdołacie coś wypatrzyć :-), dlatego powyżej dałem pojedyńcze zrzuty):
Obrazek

janrajchel pisze:
Ponizej straznicy byl zwarty kompleks kilkudziesieciu zabudowan. Dzisiaj jest to terez bobrowego rozlewiska prawie niedostepny - a kiedys suchy i zamieszkaly.

Nie widzę tego z map, nie wiem też czy te kilkadziesiąt zabudowań powstało by w latach od aktualizacji WIG do końca wojny - janrajchel masz jakieś źródło tych informacji?

Całą sprawę wywołał u mnie artykuł. Coraz więcej pytań: skąd w rejonie pomnika wzięła się strażnica, czy rzeczywiście za pomnikiem jest cmentarz WOP-istów, o jakich grobach żołnierskich leżących w pobliżu wybudowanej po 46r strażnicy mowa?

Janie, w innym wątku napisałeś:
janrajchel pisze:
Po drodze spenetrowane zostaly ruiny Kasarni w Woli , nastepnie odszukane i spenetrowane pozostalosci po straznicy granicznej w Woli Wyznej.

Możesz mnie nakierować na te ruiny kasarni w Woli? Posterunek SG w Woli Wyżnej chyba uda mi się odnaleźć ;)
I jeszcze przy okazji - wydaje mi się, że na jakiejś mapie widziałem oznaczoną na stokach Mogiły nad Rymanowem Zdr. mogiłę partyzanta. Pomóż - śniło mi się czy rzeczywiście takowa tam jest?


Na górę
Post: 14-02-2014 11:27 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18-09-2004 19:47
Posty: 1973
Lokalizacja: Rabka
janrajchel pisze:
Z moich ustalen wynika ze pochowani tam zostali WOP-isci ktorzy zgineli tragicznego dnia w Jasielu. Z rozmowy z bylym zolnierzem WOP wynika iz pochowano tam okolo 20 zolnierzy ktorzy zgineli tamtego dnia w bitwie.

Mógłbyś napisać o tym coś więcej?

I jeszcze jedno - Miejsce potyczki. Skąd informacja o tym, że miała ona miejsce w centrum wsi? Do tej pory byłem przekonany, że miała ona miejsce już po wyjściu grupy z Jasiela - przed Moszczańcem.

_________________
"Nasze piwo jest zdrowe".
Browar Grybow.


Na górę
Post: 14-02-2014 19:16 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09-04-2007 15:28
Posty: 258
Lokalizacja: Wrocław
Chciałbym powrócić do pierwszego posta w tym wątku - bo mi też coś nie pasuje.
Dlugi pisze:
W wątku http://beskid-niski.pl/forum/viewtopic.php?f=9&t=2511&p=13863&hilit=jasiel+cmentarz#p13864 (nie umiem dać linka do konkretnego postu) Marek Widurek zacytował opracowanie Barbary Uliasz: "Ostatni samodzielny cmentarz wojenny na terenie gminy Komańcza znajduje się w miejscowości Jasiel, w lesie. W 25 mogiłach pochowano tutaj 48 nieznanych żołnierzy AR poległych w walkach z UPA. Pierwotnie ziemne mogiły, na których położone były hełmy wojskowe otaczał drewniany płot. W środku ustawiony był wysoki obelisk, obecnie widoczne są jedynie jego pozostałości. Ogrodzenie stanowią drewniane żerdzie na słupkach. "


Mili państwo - w dolinie Jasiołki i Jasielu Armia Czerwona [AR] nie walczyła z UPA - robiły to formacje polskie: WOP i WP. Owszem - w Jasielu są pochowani żołnierze radzieccy - ale ci, którzy zginęli podczas operacji dukielsko-preszowskiej (jesień 1944 r.). Cmentarz poległych czerwonoarmistów znajduje się przy niebieskim szlaku. Wchodzi się nań po schodkach. Jest tam obelisk z wyrytą gwiazdą i datą "1944". Będąc w Jasielu ostatni raz, w lipcu 2009 r., sfotografowałem ów monument. Natomiast obelisk ku czci żołnierzy WP i WOP znajduje się wyżej, obok pola namiotowego.
Tak więc - moim skromnym zdaniem - cytowana informacja z przewodnika to "pomieszanie z polątaniem" :roll:

_________________
"Historia to świadek czasów, światło prawdy, żywa pamięć, zwiastunka przyszłości" (Tytus Liwiusz)


Na górę
Post: 14-02-2014 19:52 
Offline

Rejestracja: 25-04-2009 07:26
Posty: 1217
Czy poplątanie z pomieszaniem - nie wiem :-) Nie jest powiedziane, że tylko jeden - ten koło cerkwi - cmentarz jest.
Zwróciłeś uwagę na to, iż ACz nie walczyła tam z UPA, natomiast nie kłuje Cię w oczy opis umiejscowienia tegoż cmentarza?


Na górę
Post: 15-02-2014 08:17 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09-04-2007 15:28
Posty: 258
Lokalizacja: Wrocław
Dlugi pisze:
nie kłuje Cię w oczy opis umiejscowienia tegoż cmentarza?

Oczywiście, że tak, ale na to Ty sam zwróciłeś uwagę już ponad 2 lata temu, więc nie było sensu tego powtarzać - dorzuciłem tylko 2 nowe spostrzeżenia :wink:

_________________
"Historia to świadek czasów, światło prawdy, żywa pamięć, zwiastunka przyszłości" (Tytus Liwiusz)


Na górę
Post: 16-02-2014 16:13 
Offline

Rejestracja: 14-01-2011 17:43
Posty: 282
Z mapami to taj juz jest ze nawet gdy sie je nalozy na siebie to czasani niewiele z tego wynika i nie wiadomo gdzie jest prawda.
Podane przeze mnie informacje sa jedynie moimi prywatnymi ustaleniami i nie konsultowalem je z zadnymi "autorytetami". W zadnym razie prosze sie na nie nie powolywac , ani ich nie cytowac.
Dane mi bylo spotkac bylego zolnierza WOP sluzacego najpierw w 8 DP a pozniej w skladzie Komendy w Zagorzu i znajacego te wypadki z autopsji. Byl on w skladzie strazy przedniej rozpoznajacej droge w kierunku Moszczanca w czasie ewakuacji. Ich grupa zostala zaatakowana gdzies w lesie niedaleko lesniczowki w Moszczancu.Natomiast sily glowne zaatakowano zaraz po wyjsciu z Jasiela na droge w kierunku Moszczanca.Ta grupa wycofala sie do zabudowan wsi i tam bronila sie do wyczerpania amunicji. To tak w skrocie.

_________________
"Jeden tam tylko jest porządny człowiek: prokurator, ale i on,
prawdę mówiąc, świnia." Gogol M.W.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 96 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 4 57 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza Zespół Olympus.pl