Sercu bliski Beskid Niski

Forum portalu www.beskid-niski.pl
Dzisiaj jest 13-07-2020 17:51

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
Post: 19-10-2005 11:04 
Offline

Rejestracja: 17-09-2004 09:49
Posty: 723
Czy w oryginalnej wersji austriackiej ewidencji nazw cmentarzy jest użyta forma: Massengräb czy Massengrab
Duda pisze, że Massengräb. Np. oryginalną nazwę cmentarza w Ożennej podał:
Massengräb im Freiland (Czeremchahohe) [Duda Oktawian. Cmentarze I wojny światowej w Galicji Zachodniej 1914-1918. Warszawa: Ośrodek Ochrony Zabytkowego Krajobrazu 1995. ISBN 83-85548-33-5; str. 409].
Mój słownik niemiecki w WORD'zie tego nie przyjął, podobnie nie znalazłem takiej formy w słowniku papierowym Chodery i Kubicy z 1966r (PWN) a moja znajomość niemieckiego nie pozwala mi na "samodzielne interpretacje" :oops:


Na górę
 Tytuł:
Post: 19-10-2005 12:20 
Odpowiedź znajdziesz tutaj:

http://www.leksyka.pl/search?ctg=2147483629.2094079.0&rev=1&sp=gr%F3b&st=1&set_dicID=-3

Jak jest napisane na prawdę w książce należy sprawdzić np. w niemieckojęzycznym reprincie Brocha.


Na górę
   
Post: 19-10-2005 13:41 
Offline

Rejestracja: 17-09-2004 09:49
Posty: 723
No właśnie, interesuje mnie oryginał, stąd też moje poszukiwania bywalcow i znawców...
Może to jakaś forma archaiczna uzywana na początku wieku?

Tam gdzie mnie odesłałeś jest napisane że liczba mnonoga ma formę:
Massengrab
» /rz./ /n/ masowy grób; masowa mogiła
/pl./ Massengräber

I to poniekąd zgadza się z moją wiedzą na temat form liczby mnogiej w j. niem.

Dzięki za wskazówkę.


Na górę
 Tytuł:
Post: 19-10-2005 15:44 
Offline

Rejestracja: 16-09-2005 06:50
Posty: 1197
Lokalizacja: kolejno z: base.7g, 8g, 9g
A o co konkretnie chodzi - znowuż o ustalenie ostatecznej numeracji ?
Wg. mojej wiedzy cm. 1 i 2 są na stoku Czeremchy (aczkolwiek który jest który to juz sporne :lol: , natomiast nr 3 przy cerkwi).
Masz tu skan na którym zapewne wypatrzysz kolejne pomyłki i nieścisłości... :wink:

Obrazek

_________________
Hasło wikipedii "Oddział Grobów Wojennych C. i K. Komendantury Wojskowej w Krakowie" stanowi częsty dla tego źródła informacji przykład pilnie pielonego za pomocą cenzury prewencyjnej prywatnego folwarku mającego uchodzić za obiektywne informacje.


Na górę
 Tytuł: kruca bomba!
Post: 19-10-2005 16:27 
Offline

Rejestracja: 17-09-2004 09:49
Posty: 723
Przy okazji pewnej robótki, dokładnie poczytałem Dudę i znalazłem tam cytowany wczesniej fragment z błędem(?). Zresztą błędów w zapisach słów niemieckich jest tam więcej. :(
Nie wiem czy pomylił sie Duda, czy też jest tak w źródłach (nie mam szybkiego dostępu do oryginalnego Brocha ani do Archiwum Krakowskiego - liczyłem na pomoc forumowiczów).


Na górę
 Tytuł:
Post: 19-10-2005 17:13 
Offline

Rejestracja: 16-09-2005 06:50
Posty: 1197
Lokalizacja: kolejno z: base.7g, 8g, 9g
Zgadnij na co stawiam :wink:

_________________
Hasło wikipedii "Oddział Grobów Wojennych C. i K. Komendantury Wojskowej w Krakowie" stanowi częsty dla tego źródła informacji przykład pilnie pielonego za pomocą cenzury prewencyjnej prywatnego folwarku mającego uchodzić za obiektywne informacje.


Na górę
 Tytuł: szkoda...
Post: 19-10-2005 17:26 
Offline

Rejestracja: 17-09-2004 09:49
Posty: 723
Szkoda, że tak stawiasz sprawę :cry:
Myślałem, że pomożesz (nie jestem "I grabarzem" więc się nie musisz bać, że Cię okradnę z własności intelektualnej...)
:evil:


Na górę
 Tytuł: 2+2=5 ????
Post: 19-10-2005 20:39 
Offline

Rejestracja: 17-09-2004 09:49
Posty: 723
A może ktoś wie jak to jest z tymi cmentarzami w Ożennej.
Na stronie 409 Duda pisze, że nr 1 i nr 2 mają po 15 m kw.
a na stronie 107, że łącznie mają ok. 50 m kw.

:? :? :?


Na górę
 Tytuł: ...
Post: 19-10-2005 21:02 
Offline

Rejestracja: 17-09-2004 09:49
Posty: 723
I kto pisze prawdę: Duda na str. 412 podaje, że na cmentarzu nr 39 jest 9 mogił zbiorowych i 18 pojedynczych, a nacmentarzu nr 38odpowiednio 10 i 13.

Frodyma i Uliasz podają dokładnie odwrotne liczby dot. grobów zbiorowych i pojedynczych. Z planów zamieszczonych u Frodymy na str. 74 i 75 wynika że ta druga wersja jest prawdziwa.

Pewnie będę musiał tam pojechać i sprawdzić.

Jakoś "bywalcy i znawcy" chronią bardzo swoją wiedzę (niewiedzę?? :lol: ).


Na górę
Post: 19-10-2005 21:12 
Offline

Rejestracja: 17-09-2004 09:49
Posty: 723
Jak se tak ze sobą gadam to se jeszcze powiem, że u Dudy cmentarz nr 42 ma 39 pojedynczych mogił, co by się zgadzało z podanymi przez M.Łopatę liczbami poległych (19-A,2-N, 13-R) a Frodyma na stronie 77 pisze, że jest tu 12 mogił.

:oops: :oops: :oops: :o


Na górę
 Tytuł: komu wierzyć
Post: 19-10-2005 21:27 
Offline

Rejestracja: 17-09-2004 09:49
Posty: 723
A kto zaprojektował cmentarze nr 4 i nr 7?
M. Łopata (na www.cmentarze.gorlice.net.pl) i R. Duda (na str. 409) piszą że Jurkovic, a Frodyma na str. 31 i 34, że Jurkovic i Kasper.
Komu wierzyć?
:P :P :P :lol: :lol:


Na górę
 Tytuł:
Post: 19-10-2005 22:03 
Offline

Rejestracja: 16-09-2005 06:50
Posty: 1197
Lokalizacja: kolejno z: base.7g, 8g, 9g
Czepiasz sie Marek,
to że Kaspar (nie żaden Kasper , zresztą "s" w jego nazwisku to jest to czeskie "sz") coś narysował nie oznacza jeszcze że cokolwiek projektował. Akurat te dwa cmentarze są na znanych obrazkach jego autorstwa. Jak ktos nie odróżnia akwarelki, czy pokolorowanego rysunku od projektu to już nie moja wina :roll:

Cytuj:
I kto pisze prawdę: Duda na str. 412 podaje, że na cmentarzu nr 39 jest 9 mogił zbiorowych i 18 pojedynczych, a nacmentarzu nr 38odpowiednio 10 i 13.


Plan ci prawdę powie :lol: Do dokładnie takich samych wniosków jak Duda co do cmentarza nr 39 i 38 doszedł J.Drogomir na podstawie spisów poległych z APK...
I komu tu wierzyć, no komu tu wierzyć :lol: :lol: :lol:

Cytuj:
A może ktoś wie jak to jest z tymi cmentarzami w Ożennej.
Na stronie 409 Duda pisze, że nr 1 i nr 2 mają po 15 m kw.
a na stronie 107, że łącznie mają ok. 50 m kw.


Na mój gust boki obu obmurowań mogił raczej mają po 5 metrów tak że 5x5 = 25. 2x25 = 50.

Cytuj:
u Dudy cmentarz nr 42 ma 39 pojedynczych mogił, co by się zgadzało z podanymi przez M.Łopatę liczbami poległych (19-A,2-N, 13-R) a Frodyma na stronie 77 pisze, że jest tu 12 mogił.


a według Brocha i Hauptmanna 34 "ajncelgreberów" :lol: :lol:
Zachował się jednak dla tego cmentarza oryginalny szkic z numerami grobów publikowany przez J.Drogomira na którym, jak w pysk strzelił jest tych grobów 34 , z czego każdy pojedynczy. Zresztą nie wiem jak rachowałeś poległych (19-A,2-N, 13-R) :shock: bo w te, czy we wte wychodzi 34.

Cytuj:
Komu wierzyć?

Nikomu - ile można, tyle należy sprawdzać samemu.

Pogadamy jak się spotkamy na cmentarzu w Stadniczówce, mam nadzieję.

_________________
Hasło wikipedii "Oddział Grobów Wojennych C. i K. Komendantury Wojskowej w Krakowie" stanowi częsty dla tego źródła informacji przykład pilnie pielonego za pomocą cenzury prewencyjnej prywatnego folwarku mającego uchodzić za obiektywne informacje.


Na górę
 Tytuł:
Post: 19-10-2005 22:18 
Offline

Rejestracja: 17-09-2004 09:49
Posty: 723
Czasem sie czepiam...
Rzeczywiście 19+13+2=34 Nie chce wyjść inaczej :lol:

Zresztą liczby pochowanych u Dudy mocno odbiegają od twoich (sprawdziłem np. dla cmentarzy nr 63-73). Domyślam się, że posługujesz się Drogomirem (którego nie mam i poszukuję).

Do Stadniczówki się nie wybierałem (kontuzja nogi, która nie pozwoliła mi na wyjazd tydzień temu się jeszcze wlecze), ale dlatowarzystwa cygan dał się powiesić :)

Wpadnę przynajmniej pogadać, bo pożytku jeszcze ze mnie nie będzie...


Na górę
 Tytuł:
Post: 20-10-2005 05:57 
Offline

Rejestracja: 16-09-2005 06:50
Posty: 1197
Lokalizacja: kolejno z: base.7g, 8g, 9g
Cytuj:
Domyślam się, że posługujesz się Drogomirem (którego nie mam i poszukuję).


Nie trza wiele poszukiwać - trzeba wejść na stronę Tarnowskiego Muzeum Okręgowego. Oba tomy są wystawione i jest przy nich cena - 70 zł - stąd wnioskuję że są dostępne. Na dniach powinien być dostępny także trzeci tom...

_________________
Hasło wikipedii "Oddział Grobów Wojennych C. i K. Komendantury Wojskowej w Krakowie" stanowi częsty dla tego źródła informacji przykład pilnie pielonego za pomocą cenzury prewencyjnej prywatnego folwarku mającego uchodzić za obiektywne informacje.


Na górę
 Tytuł:
Post: 20-10-2005 06:33 
Offline

Rejestracja: 17-09-2004 09:49
Posty: 723
Dzięki!
Właśnie se zamówiłem :lol: :lol:
Może masz namiar na Brocha?


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza Zespół Olympus.pl