Sercu bliski Beskid Niski

Forum portalu www.beskid-niski.pl
Dzisiaj jest 11-12-2017 23:55

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
Post: 24-05-2012 13:41 
Offline

Rejestracja: 15-02-2007 19:40
Posty: 115
Lokalizacja: Poręba Radlna
Podczas objazdu cmentarzy w ramach tworzenia Szlaku Frontu Wschodniego, zachwyt uczestników wzbudziły pylony i całe założenie cmentarza nr. 118 w Staszkówce. Opis i zdjęcia -"Beskidzki Przegląd Prasy - poprzedni wpis.
Pylony wysokie więc głowy zwiedzających zadarte do góry a tak przyziemne sprawy jak pamięć i szacunek dla spoczywających tam żołnierzy to sprawa marginalna lub wręcz nieistotna przy skali przedsiewzięcia.

Wprawdzie na stronie http://www.cmentarze.gorlice.net.pl napisano: "Obecnie ten duży cmentarz starannie wyremontowano i jest to jeden z najbardziej godnych zobaczenia cmentarzy w IV Okręgu" ale nawet najbardziej pobieżny ogląd cmentarza trochę powyżej powierzchni trawnika nasuwa inne, niestety smutne wnioski.

Cmentarz wyremontowano z rozmachem. Większość nagrobków poza cmentarz. Dowiezienie ziemi, kultywator, glebogryzałka, brony.
O jejku! A gdzie stał który typ nagrobka?!
Nie ma inwentaryzacji, nie ma dokumentacji, więc szybko i po uważaniu - ten chyba był tu a ten prawdopodobnie z lewej.. Jeszcze tylko malarz domalował pędzlem tablice i gotowe.

Tu pytanie:
Kto ma plan archiwalny cmentarza i może potwierdzić że nagrobków jest tyle ile potrzeba, czy stoją na właściwych czy nowych fundamentach.
Bo to że w mogile spoczywa kto inny niż jest napisane na tabliczce to pewnik.

Teraz trochę komentarza do tego co widać:

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

ISTVAN MAGYAR - LAJOS KUCERA
Słabo widać - chyba u góry ost infant
na dole 9 PR TURM HORW lub coś podobnego
25.... 1915
Potrzabna lupa bo zdjęcie słabe a tabliczka chyba po zajęciach poligonowych uczniów którzy trenowali celnosć rzutu bryłą.
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

O! teraz lepiej:
LDST INF. INF
ISTVAN itd.
na dole 9PP 16PP HORW
25.05.1915

W głębi stelle nagrobne - typ pruski z krzyżami.

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Stella typ pruski na niej nienaturalnie osadzony krzyż pruski a na żeliwnej tablicy emblemat austriacki. Z tyłu po prawej duża stella bez tablicy z osadzonym nieudolnie krzyżem austriackim z odzysku.

Tu trzeba swpomnieć że tego typu stelle nie miały na szczycie krzyży i były stawiane na mogiłach zbiorowych a tego typu krzyże osadzano na nagrobkach pojedyńczych.

Weźmy inne zdjęcia i wiekszą lupę:

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us


Obrazek

Uploaded with ImageShack.us


Obrazek

Uploaded with ImageShack.us


Toż to przeciez infanteryści z 9PP, 16PP, 16/4 i innych PP HORWATÓW!
Kwiat Armii "Horwackiej", Jużni Słowianie bratanki :D
I dlaczego niektórzy zginęłi przed czasem jeżeli wszystko co najważniejsze na tym froncie miało się zacząć dla JOZEFA HONDO i innych dopiero na zajutrz i 20 km na południe.

Podsumowójąc:
Jeszcze więcej balchy do lasu Panowie!
Tu kierunkowskaz, tam mapa a jeszcze dalej bilboard w trzech językach z masą błędów merytorycznych i tych drugich też.
Interes się kręci. Pieniądze na promocje płyną wartką rzeką. Miną rocznice, minie pompa, nastąpi zapomnienie. Na warsztat pójdzie szlak "Cudu nad Wisłą". A wystarczyłaby rzetelna książka, mapa i przewodnik oraz należyte utrzymanie cmentarzy i mogił.

I tylko oni śpią spokojni, niewzruszeni, choć bardzo często nie pod swoim nazwiskiem.

"Gdzieś na rozstaju, u brzozy stóp,
Grób wykopano, przesmutny grób.
Ktoś tam w nim leży, bez desek, płyt:
Piotr Jefimienko lub Johan Schmidt.

Ktoś tam w nim leży, a kto — wie Bóg...
Ot — pochowano śród trojga dróg...
Padł pod huk armat, pod broni zgrzyt,
Piotr Jefimienko lub Johan Schmidt.

Leż biedny bracie... A tam, gdzieś padł,
Niech kwitnie żalu serdeczny kwiat...
Ktokolwiek leży — kwiat będzie kwitł:
Czy Jefimienko, czy Johan Schmidt."

Kwiat będzie kwitł ale Jafimienko i Schmidt, ich rodziny a także my - zwiedzający chcielibyśmy żeby kwitł na ich właściwych mogiłach.


Na górę
Post: 24-05-2012 21:24 
Offline

Rejestracja: 16-09-2005 06:50
Posty: 1197
Lokalizacja: kolejno z: base.7g, 8g, 9g
Cytuj:
Wprawdzie na stronie http://www.cmentarze.gorlice.net.pl napisano: "Obecnie ten duży cmentarz starannie wyremontowano i jest to jeden z najbardziej godnych zobaczenia cmentarzy w IV Okręgu"


Strona nieaktualizowana z kilka lat co najmniej, w szczególności nie aktualizowana w zakresie cmentarzy w okręgach Żmigród, Gorlice i Łużna o czym raczej wie każdy interesujący się cmentarzami wojennymi dłużej niż rok :lol:

Cytuj:
A wystarczyłaby rzetelna książka, mapa i przewodnik oraz należyte utrzymanie cmentarzy i mogił.

Najlepiej coś typu "chodząca encyklopedia cmentarzy wojennych" :lol: :lol:

Niedoinformowanych co do stanu wiedzy władz na temat cmentarzy w pow. gorlickim chciałbym poinformować, iż istnieje dokument : Program opieki nad zabytkami Powiatu Gorlickiego na lata 2010 - 2014 (dostępny tutaj: http://www.prawomiejscowe.pl/FILE_REPOSITORY/17766/LegalActs/119345/Zalacznik1.pdf
) w którego opracowywaniu w roku 2009 uczestniczyło bardzo aktywnie Stowarzyszenie Crux Galiciae ( o tym tutaj: http://cruxgaliciae.org/inicjatywy-interwencje.php - przy roku 2009 i tutaj: http://cruxgaliciae.org/media-o-nas.php [Gazeta Krakowska z 20 maja 2008 r.] )
Na skutek naszych sugestii popartych odpowiednimi opracowaniami tekst pana Krasnowolskiego przybrał np. dla opisania cmentarza nr 118 w Staszkówce z formy :
Cytuj:
Stan zachowania po remoncie dobry.

taką formę:
Cytuj:
Stan zachowania po remoncie dobry. Konieczna całkowita rekonstrukcja pola
grobowego w oparciu o dokumentację archiwalną.


i tyle w temacie.
Polecam lekturę tego aktu. Podstawowe mankamenty i potrzeby dla każdego z "wyremontownanych" cmentarzy są mniej więcej ujęte...

_________________
Hasło wikipedii "Oddział Grobów Wojennych C. i K. Komendantury Wojskowej w Krakowie" stanowi częsty dla tego źródła informacji przykład pilnie pielonego za pomocą cenzury prewencyjnej prywatnego folwarku mającego uchodzić za obiektywne informacje.


Na górę
Post: 25-05-2012 16:24 
Offline

Rejestracja: 16-09-2005 06:50
Posty: 1197
Lokalizacja: kolejno z: base.7g, 8g, 9g
Cytuj:
Tu trzeba swpomnieć że tego typu stelle nie miały na szczycie krzyży i były stawiane na mogiłach zbiorowych a tego typu krzyże osadzano na nagrobkach pojedyńczych.

jeśli masz na myśli, że to nieoryginalne elementy tego cmentarza to polemizowałbym:
http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/14 ... be13c2dff/
Zdjęcie jest wprawdzie z okresu międzywojennego ale widać, że stele (nie „stelle” !) mają już taką formę jak współcześnie. Osobiście bardzo wątpię aby to naszym, polskim władzom w międzywojniu chciało się przerabiać nagrobki i dokładać sobie trudu z mocowaniem krzyży na stelach nie mówiąc o ich pozyskaniu z innego miejsca.
Co innego z pomnikiem i z mieczami , co widać na załączonym obrazku… Ta sprawa czeka jeszcze na szczegółowe wyjaśnienie.
Swoją drogą nie przypominam sobie abym widział zdjęcie cm. nr 118 w Staszkówce z okresu przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości

_________________
Hasło wikipedii "Oddział Grobów Wojennych C. i K. Komendantury Wojskowej w Krakowie" stanowi częsty dla tego źródła informacji przykład pilnie pielonego za pomocą cenzury prewencyjnej prywatnego folwarku mającego uchodzić za obiektywne informacje.


Na górę
Post: 25-05-2012 18:35 
Offline

Rejestracja: 23-10-2004 17:49
Posty: 699
Lokalizacja: D29 - 110
furta bramy wejsciowej w Staszkówce zrobiona za czasów II RP - to na 99,5%.

swoja droga IV Okreg nie mial szczescia, strasznie im opornie budowa szla, część cmentarzy przekazano do wykonania Schlf. Aufr. Abt nr II, III i VI.

_________________
Kłótnia z idiotą jest jak gra w szachy z gołębiem - nieważne, jak dobrze grasz, gołąb i tak przewróci wszystkie figury, narobi na szachownicę i będzie dumny z wygranej


Na górę
Post: 25-05-2012 23:18 
Offline

Rejestracja: 23-10-2004 17:49
Posty: 699
Lokalizacja: D29 - 110
dobra, chyba sie jednak wycofam z tego, ze Schlf.Aufr.Abt II coś robił na terenie IV Graeberbezirku. Mieli robic 113, ale ja postawiło ostatecznie Schlf.Aufr.Abt. VI z Tuchowa.

a co do Staszkowki i pylonow, na pewno ta kwestia byla na czasie w 1920 r., kiedy to Dział Xi Budowlano-Kwaterunkowy OG Kraków polecił WNB w Nowym Saczu wykonanie planu i kosztorysu dokończenia pomnika na cmentarzu w Staszkówce z wykorzystaniem dwóch krzyzy zelaznych (bo tyle ich wtedy bylo na miejscu) a gdzie pozostałe dwa - nie wiadomo. czy wtedy faktycznie dokonczono czy tez w okresie pozniejszym - nie znalazlem zadnej wzmianki.

_________________
Kłótnia z idiotą jest jak gra w szachy z gołębiem - nieważne, jak dobrze grasz, gołąb i tak przewróci wszystkie figury, narobi na szachownicę i będzie dumny z wygranej


Na górę
Post: 25-05-2012 23:52 
Offline

Rejestracja: 23-10-2004 17:49
Posty: 699
Lokalizacja: D29 - 110
wybaczcie, ze post pod postem produkuje, moze ktorys z Modów to scali, ale jeszcze jedno.

p. Tadeuszu, to, że małe krzyże Ludwiga rzeczywiście generalnie przeznaczone były na groby pojedyncze, nie znaczy ze nie zdarzaly sie przypadki stawiania ich na grobach zbiorowych. uruloki podlinkował fotkę ze Staszkówki - jeden przykład.

drugi przykład z III okręgu, z tym że tam ustawiono je chyba stricte dekoracyjnie znacząc przednie narożniki grobu 74 na cm. No 79

trzeci przykład z tegoz samego cmentarza - male krzyze stoja... juz nawet nie na grobie.... w nogach (a wlasciwie to juz nawet przed nimi) miedzy grobami 41 i 42 oraz 35 i 36

_________________
Kłótnia z idiotą jest jak gra w szachy z gołębiem - nieważne, jak dobrze grasz, gołąb i tak przewróci wszystkie figury, narobi na szachownicę i będzie dumny z wygranej


Na górę
Post: 27-05-2012 13:53 
Offline

Rejestracja: 15-02-2007 19:40
Posty: 115
Lokalizacja: Poręba Radlna
Mirku, Maćku.
Wcale nie będę się dawał zabić za to że mam rację.
Ale gdyby budowniczowie chcieli by montować krzyże na tych nagrobkach, to napewno by sobie z tym poradzili żeby na stozkowym szczycie stelli ten krzyż pasował, to znaczy żeby skraje ramienia nie odstawały nienaturalnie w powietrzu.
Drugim argumentem na to że zostały dołożone w okresie międzywojnia a także później jest fakt że te krzyże są o ok. 1,6-2,2 kg cięższe od oryginałów na groby pojedyńcze.
Tak się dzieje w każdym przypadku i przy każdym typie krzyża gdy odlewnia wykonuje produkt na podstawie zachowanego wzoru.


Na górę
Post: 27-05-2012 16:04 
Offline

Rejestracja: 23-10-2004 17:49
Posty: 699
Lokalizacja: D29 - 110
z zachowanych materiałów archiwalnych wynika, że w okresie miedzywojennym ingerowano wyłącznie w furtę bramy wejściowej (tzn. ją wykonano) oraz zastanawiano się nad dokończeniem pylonów. odnosnie nagrobków informacji brak.

p. Tadeuszu, a te krzyże nieszczęsne nie są przypadkiem replika wykonana w latach 90? :wink:

_________________
Kłótnia z idiotą jest jak gra w szachy z gołębiem - nieważne, jak dobrze grasz, gołąb i tak przewróci wszystkie figury, narobi na szachownicę i będzie dumny z wygranej


Na górę
Post: 27-05-2012 19:19 
Offline

Rejestracja: 23-10-2004 17:49
Posty: 699
Lokalizacja: D29 - 110
a...tak mi sie jeszcze przypomnialo, gdyby w okresie miedzywojennym uzupelniano krzyze, to raczej z zapasow pozostalych po KGA (a zostalo tego naprawde duuuuzo, ktore upychano gdzie sie da [Rajcza, Rakowice, Bochnia], a nie odlewano nowe ;)

_________________
Kłótnia z idiotą jest jak gra w szachy z gołębiem - nieważne, jak dobrze grasz, gołąb i tak przewróci wszystkie figury, narobi na szachownicę i będzie dumny z wygranej


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza Zespół Olympus.pl