Sercu bliski Beskid Niski

Forum portalu www.beskid-niski.pl
Dzisiaj jest 11-12-2017 23:57

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
Post: 01-02-2012 12:36 
Offline

Rejestracja: 30-01-2012 15:05
Posty: 2
Witam mam temat dotyczący cmentarza nr 380 w Kokotowie (pod Krakowem) to co prawda kawałek od Beskidu Niskiego ale znajomy powiedział mi, że na tym forum mogę znaleźć specjalistów od cmentarzy wojennych na terenie Galicji :)

Kilka dni temu dostałem maila od Pani Renaty, nauczycielki gimnazjum mieszkającej w Kokotowie z zapytaniem o cmentarz wojenny nr 380 w Kokotowie. Pani Renata podjęła starania o remont kapliczki słupowej stojącej przy drodze na Bieżanów, gmina Wieliczka przystała jakieś dwie komisje badające kapliczkę które orzekły, że sama kapliczka przedstawia małą wartość zabytkową (choć z napisu na wyraźnie wynika że została ufundowana w roku 1878) jednak znajduję się w niej niewielka barokowa figura Matki Bożej z dzieciątkiem o sporej wartości. Koniec końców gmina Wieliczka na razie nic robi, a kapliczka niszczeje.

Pani Renata wpadła na pomysł, że cenną figurkę do kapliczki może ufundowano w związku z pochowaniem w jej pobliżu żołnierza austriackiego.

Co wiemy o cmentarzu 380? W albumie Brocha i Hauptmanna w tabelce wymieniającej obiekty na terenie Twierdzy Kraków pod numerem 380 mamy cmentarz w Kokotowie z jednym grobem. W przewodniku Frodymy i w opracowaniu Dudy jest notatka mówiąca o tym, że lokalizacja cmentarza nie znana. Trochę więcej informacji znajdziemy w opracowaniu Drogomira: na cmentarzu 380 pochowano jednego żołnierza austriackiego, nazwisko nieznane. Jest też szkic z którego wynika, że grób oznaczony jako cmentarz 380 znajdował się po lewej stronie drogi na Bieżanów za figurą (oznaczoną +). Pod szkicem notatka "Wg pisma z 4.10.1918 - ekshumowany."

Skąd pomysł że grób mógł się znajdować koło właśnie tej kapliczki?? Otóż mieszkająca na przeciwko kapliczki Pani twierdzi, że jej babcie opowiadała, że koło tej kapliczki pochowano żołnierza (dowódcę) austriackiego, którego później rodzina stąd zabrała.

Kilka rzeczy się jednak nie zgadza: kapliczka jest po prawej stronie drogi, kapliczka słupowa to chyba jednak nie figura? Z drugiej jednak strony obie Panie twierdzą, że w Kokotowie nie ma miejsca, które mogłoby odpowiadać szkicowi z książki Drogomira.

Poniżej kilka zdjęć kapliczki, ciekaw jestem opinii na ten temat.
Obrazek Obrazek
Obrazek


Na górę
Post: 11-02-2012 09:18 
Offline

Rejestracja: 24-11-2006 19:28
Posty: 138
Przejrzyj mapy historyczne na tej stronie. Na kilku jest Kokotów i są zaznaczone kapliczki. Po lewej stronie drogi chyba nigdy ich nie było.
http://stary.krakow.prv.pl/


Na górę
Post: 12-02-2012 21:01 
Offline

Rejestracja: 15-02-2007 19:40
Posty: 115
Lokalizacja: Poręba Radlna
Panie Lisie - Niech Pan zerknie w pocztę.


Na górę
Post: 17-02-2012 12:46 
Offline

Rejestracja: 30-01-2012 15:05
Posty: 2
Przeglądałem już kiedyś te mapy i faktycznie nie bardzo widać kapliczkę po lewej stronie, a po prawej jest ich kilka w tym właśnie ta którą zamieściłem na forum.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza Zespół Olympus.pl