Wnioskowany Park Krajobrazowy Beskid Niski prawdopodobnie w całości leży na terenie Południowomałopolskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.
W zasadzie jedynym widocznym skutkiem POChK jest ograniczenie odległości nowych inwestycji od cieków i zbiorników wodnych (nawet o charakterze okresowym) do 25m.
W uchwale wprowadzono praktycznie wszystkie ograniczenia, na wprowadzenie których pozwala Ustawa o Ochronie Przyrody z wyjątkiem zmniejszenia strefy ze 100m do 25m.
Poniżej treść i uzasadnienie uchwały powołującej obszar:
Cytuj:
Rozporządzenie Wojewody Małopolskiego w sprawie: Południowomałopolskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.
Rozporządzenie Nr 92/06
Wojewody Małopolskiego
z dnia 24 listopada 2006 r.
w sprawie: Południowomałopolskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.
Na podstawie art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92 póz. 880 oraz z 2005 r. Nr 113 póz. 954 i Nr 130 póz. 1087) zarządza się, co następuje:
§ 1
1. Obszarowi Chronionego Krajobrazu Województwa Nowosądeckiego nadaje się nazwę "Południowomałopolski Obszar Chronionego Krajobrazu", zwanemu dalej "Obszarem".
2. Obszar o powierzchni 362 402 ha położony jest na terenie
1) Gminy Bystra-Sidzina oraz części Gminy Jordanów w powiecie suskim;
2) Gminy Lubień w powiecie myślenickim;
3) części Gmin: Kamienica, Mszana Dolna, Laskowa, Limanowa, Łukowica, Niedźwiedź, Dobra, Tymbark, Stropnice, miasta Mszana Dolna i miasta Limanowa w powiecie limanowskim;
4) Gmin: Jabkonka, Czarny Dunajec, Szaflary, Nowy Targ oraz części Gmin: Lapsze Niżne, Lipnica Wielka, Spytkowice. Raba Wyżną, Rabka, Ochotnica Dolna, Czorsztyn, Krościenko nad Dunajcem, Szczawnica, miasta Nowy Targ w powiecie nowotarskim;
5) Gminy Biały Dunajec oraz części Gmin: Kościelisko, Poronin, Bukowina Tatrzańska w powiecie tatrzańskim;
6) Gmin: Ropa, Uście Gorlickie oraz części Gmin: Gorlice, Sękowa, Luźna w powiecie gorlickim;
7) Gminy tososim Dolna oraz części Gmin: Stary Sącz, Gródek nad Dunajcem, Korzenna, Chełmiec, Podegrodzie, Nawojowa, tacko, Rytro, Piwniczna, Kamionka Wielka, Grybów, Łabowa, Krynica i miasta Nowy Sącz w powiecie nowosądeckim.
3. Opis granic Obszaru określa załącznik Nr 1 do rozporządzenia.
4. Przebieg granicy Obszaru określono na mapie w skali 1:400 000, stanowiącej załącznik Nr 2 do rozporządzenia oraz na mapie w skali 1 : 100 000, stanowiącej załącznik Nr 3 do rozporządzenia.
§2
1. Na Obszarze wprowadza się ustalenia dotyczące czynnej ochrony ekosystemów, w celu zachowania ich trwałości oraz zwiększania różnorodności biologicznej.
2. Ustalenia dotyczące czynnej ochrony ekosystemów leśnych obejmują:
a) utrzymanie ciągłości i trwałości ekosystemów leśnych,
b) sprzyjanie tworzeniu zwartych kompleksów leśnych,
c) tworzenie i odtwarzanie stref ekotonowych, celem zwiększenia bioróżnorodności,
d) utrzymywanie i tworzenie leśnych korytarzy ekologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości migracji dużych ssaków,
e) zalesianie i zadrzewianie gruntów mało przydatnych do produkcji rolnej i nie przeznaczonych na inne cele, z wyłączeniem terenów na których występują nieleśne siedliska przyrodnicze podlegające ochronie, siedliska gatunków roślin, grzybów i zwierząt związanych z ekosystemami nieleśnymi, a także miejsca pełniące funkcje punktów i ciągów widokowych na terenach o dużych wartościach krajobrazowych,
f) pozostawianie drzew o charakterze pomnikowym, drzew dziuplastych. części drzew obumarłych aż do całkowitego ich rozkładu,
g) zachowanie śródleśnych cieków, mokradeł, polan, torfowisk, wrzosowisk, muraw kserotermicznych i piaskowych oraz polan o wysokiej bioróżnorodności,
h) utrzymanie odpowiedniego poziomu wód gruntowych dla zachowania siedlisk wilgotnych i bagiennych,
i) zachowanie siedlisk chronionych i zagrożonych gatunków roślin, zwierząt i grzybów,
j) działania na rzecz czynnej ochrony oraz reintrodukcji rzadkich i zagrożonych gatunków roślin, zwierząt i grzybów.
3. Ustalenia dotyczące czynnej ochrony ekosystemów nieleśnych obejmują:
a) przeciwdziałanie procesom zarastania łąk i pastwisk cennych ze względów przyrodniczych i krajobrazowych,
b) zachowanie śródpolnych torfowisk, obszarów wolno - błotnych, oczek wodnych wraz z pasem roślinności stanowiącej ich obudowę biologiczną oraz obszarów źródliskowych cieków,
c) kształtowanie zróżnicowanego krajobrazu rolniczego poprzez zachowa nie mozaiki pól uprawnych, miedz, płatów wieloletnich ziołorośli, a także ochronę istniejących oraz formowanie nowych zadrzewień i zakrzewień śródpolnych i przydrożnych,
d) utrzymanie i zwiększanie powierzchni trwałych użytków zielonych,
e) prowadzenie zabiegów agrotechnicznych z uwzględnieniem wymogów ochrony zbiorowisk roślinnych i zasiedlających je gatunków fauny, zwłaszcza ptaków (odpowiednie terminy, częstość i techniki koszenia),
f) utrzymanie poziomu wód gruntowych odpowiedniego dla zachowania bioróżnorodności,
g)zachowanie i odtwarzanie korytarzy ekologicznych,
h) zachowanie siedlisk chronionych i zagrożonych gatunków roślin, zwierząt i grzybów,
i) działania na rzecz czynnej ochrony oraz reintrodukcji rzadkich i zagrożonych gatunków roślin, zwierząt i grzybów.
4. Ustalenia w zakresie czynnej ochrony ekosystemów wodnych obejmują:
a) zachowanie zbiorników wód powierzchniowych wraz z ich naturalną obudową biologiczną,
b) utrzymanie i tworzenie stref buforowych wzdłuż cieków wodnych oraz wokół zbiorników wodnych, w tym staro-rzeczy i oczek wodnych, w postaci pasów szuwarów, zakrzewień i zadrzewień, jako naturalnej obudowy biologicznej, celem zwiększenia bioróżnorodności oraz ograniczenia spływu substancji biogennych,
c) prowadzenie prac regulacyjnych cieków wodnych tylko w zakresie niezbędnym dla ochrony przeciwpowodziowej i w oparciu o zasady dobrej praktyki utrzymania rzek i potoków górskich,
d) zwiększanie retencji wodnej, odtwarzania funkcji obszarów źródliskowych o dużych zdolnościach retencyjnych,
e) zachowanie i odtwarzanie korytarzy ekologicznych opartych o ekosystemy wodne, celem zachowania dróg migracji gatunków,
f) działania na rzecz czynnej ochrony oraz reintrodukcji rzadkich i zagrożonych gatunków roślin, zwierząt i grzybów.
§3
1. Na terenie Obszaru zakazuje się:
1) zabijania dziko występujących zwierząt, niszczenia ich nor, legowisk, innych schronień i miejsc rozrodu oraz tarlisk, złożonej ikry, z wyjątkiem amatorskiego połowu ryb oraz wykonywania czynności związanych z racjonalną gospodarką rolną, leśną, rybacką i łowiecką.
2) realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, w rozumieniu art. 51 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 129 póz. 902 i Nr 170 poz.1217);
3) likwidowania i niszczenia zad rzewień śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych, jeżeli nie wynikają one z potrzeby ochrony przeciwpowodziowej lub zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub wodnego lub budowy, odbudowy, utrzymania, remontów lub naprawy urządzeń wodnych.
4) wydobywania do celów gospodarczych skał, w tym torfu, oraz skamieniałości, w ty m kopalnych szczątków roślin i zwierząt, a także minerałów.
5) wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę terenu, z wyjątkiem prac związanych z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym lub przeciwosuwiskowym. lub utrzymaniem, budową, odbudową, naprawą lub remontem urządzeń wodnych.
6) dokonywania zmian stosunków wodnych, jeżeli służą innym celom niż ochrona przyrody lub zrównoważone wykorzystanie użytków rolnych i leśnych oraz racjonalna gospodarka wodna lub rybacka.
7) likwidowania naturalnych zbiorników wodnych, starorzeczy i obszarów wodno-błotnych
8) lokalizowania obiektów budowlanych w pasie szerokości 25 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem urządzeń wodnych oraz obiektów służących prowadzeniu racjonalnej gospodarki rolnej, leśnej lub rybackiej.
2. Zakaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzona procedura oceny oddziaływania na środowisko wykazała brak niekorzystnego wpływu na przyrodę Obszaru.
3. Zakaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, nie dotyczy obszarów, na których dopuszczono wydobywanie do celów gospodarczych skał, objętych koncesjami wydanymi na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228 póz. 1947 oraz z 2006 r. Nr 133 póz. 934 i Nr 170 póz. 1217) lub ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, obowiązujących w dniu wejścia wżycie niniejszego rozporządzenia.
4. Zakaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, nie dotyczy wykonywania koniecznych prac ziemnych bezpośrednio związanych l z realizacją dopuszczalnych w Obszarze robót budowlanych.
5. Zakaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 8 nie dotyczy:
1) budowania nowych obiektów budowlanych na obszarach, co do których:
a) miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego lub studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dopuszczają budowę nowych obiektów budowlanych w takim zakresie, w jakim budowa została jednoznacznie dopuszczona w tych aktach prawnych,
b) uzgodnione zWojewodą Małopolskim w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92 póz. 880 oraz z 2005 r. Nr 113, póz. 954 i Nr 130 póz. 1087) w związku z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 póz. 717 z późn. zm.1") projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dopuszczają budowę nowych obiektów budowlanych w takim zakresie, w jakim budowa ta została jednoznacznie dopuszczona w tych aktach prawnych;
2) obszarów, co do których wdniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia istniały decyzje o warunkach zabudowy, do czasu wykonania na ich podstawie przedsięwzięć inwestycyjnych lub utraty mocy obowiązującej takich decyzji.
§4
Nadzór nad Obszarem sprawuje Wojewódzki Konserwator Przyrody w Krakowie.
§5
Rozporządzenie podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty w Gminach i powiatach, na terenie których położony jest Obszar.
§6
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Makopolskiego21.
Wojewoda Małopolski: M. Klima
11 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 6 póz. 41 i Nr 141 póz. 1492, z 2005 r. Nr 113 póz. 954 i Nr 130 póz. 1087orazz2006r.Nr45poz.319.
21 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Nr 27 Wojewody Nowosądeckiego z dnia 1 października 1997 r. w sprawie wyznaczenia Obszaru Chronionego Krajobrazu Województwa Nowosądeckiego (Dz. Urz.Woj. Nowosądeckiego Nr 43, póz. 147), które na podstawie art. 157 Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92 póz. 880 oraz z 2005 r. Nr 113 póz. 954 i Nr 130 póz. 1087) traci mocz dniem wejścia wżycie niniejszego rozporządzenia, ztym że na podstawie art. 153 tejże ustawy obszar chronionego krajobrazu utworzony przed dniem wejścia w życie ustawy stał się obszarem chronionego krajobrazu w rozumieniu niniejszej ustawy.
Uzasadnienie
do Rozporządzenia Nr 92/06 Wojewody Małopolskiego z dnia 24 listopada 2006 r. w sprawie Południowomałopolskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu
Wojewoda Nowosądecki Rozporządzeniem Nr 27 z dnia l października 1997 r. w sprawie wyznaczenia Obszaru Chronionego Krajobrazu Województwa Nowosądeckiego utworzył obszar chronionego krajobrazu województwa nowosądeckiego. W skład Obszaru włączono ł 4 jednostek fizjograficznych, nie precyzując przebiegu jego granic i określając powierzchnię Obszaru w sposób orientacyjny. Nie wskazano również gmin, które weszły w skład Obszaru.
W związku z dokonaną zmianą podziału administracyjnego kraju, Wojewoda Małopolski wydał obwieszczenie ( Dz. Urz. Województwa Małopolskiego Nr 11 z dnia 30 marca 1999 r., póz. 77), w którym ogłosił wykaz aktów prawa miejscowego wydanych przez Wojewodów: Krakowskiego, Bielskiego, Katowickiego, Kieleckiego, Krośnieńskiego, Nowosądeckiego i Tarnowskiego, obowiązujących na odpowiednich częściach obszaru Województwa Małopolskiego. W części VI ust. 27 załącznika do Obwieszczenia umieścił wyżej wymienione rozporządzenie Wojewody Nowosądeckiego.
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody nałożyła obowiązek dostosowania wprowadzonej formy ochrony do wymogów obowiązującego prawa. Koniecznym stało się uszczegółowienie przebiegu granic Obszaru, a także dostosowanie obowiązujących na jego terenie zakazów do katalogu zakazów określonych w ustawie.
Obszarowi Chronionego Krajobrazu Województwa Nowosądeckiego nadano nową nazwę:
„Południowomałopolski Obszar Chronionego Krajobrazu". Zmiana nazwy podyktowana została koniecznością dostosowania nazwy Obszaru do aktualnego podziału administracyjnego kraju.
Zgodnie z wymogami art. 23 ust. 4 wymienionej ustawy określone zostały ustalenia dotyczące czynnej ochrony ekosystemów.
Przyjęto również listę właściwych, ze względu na specyfikę tego obszaru zakazów, wybranych spośród zakazów określonych w art. 24 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. W stosunku do niektórych zakazów (niżej wymienionych) w uzasadnionych przypadkach wprowadzono odstępstwa. I tak:
Zakaz określony w art. 24 ust. l pkt 2 ustawy został złagodzony poprzez wprowadzenie wyjątku, iż nie dotyczy on „realizacji przedsięwziąć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzona procedura oceny oddziaływania na środowisko wykazała brak niekorzystnego wpływu na przyroda Obszaru". Treść zastosowanego wyjątku wzorowana jest na odstępstwie od zakazu obowiązującego na obszarze parków krajobrazowych. Wprowadzenie powyższego wyjątku jest w pełni uzasadnione, ze względu na fakt objęcia ochroną prawną obszaru o znacznej powierzchni, a ponadto na potrzebę uwzględnienia konieczności realizacji szeregu przedsięwzięć umożliwiających rozwój gospodarczy tego terenu, przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju. W procesie opiniowania przez gminy projektu niniejszego rozporządzenia sygnalizowane były obawy o zbyt rygorystyczne wprowadzenie zakazu wynikającego z zapisu art. 24 ust. l pkt 2 ustawy, stąd uznano, iż złagodzenie zakazu nie stoi w sprzeczności z ideą ochrony kraj obrazu, a jednocześnie zakaz w tym brzmieniu nie będzie stwarzał bariery rozwoju.
Wprowadzony niniejszym rozporządzeniem zakaz: „lokalizowania obiektów budowlanych w pasie szerokości 25 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem urządzeń wodnych oraz obiektów służących prowadzeniu racjonalnej gospodarki rolnej, leśnej lub rybackiej" został złagodzony w stosunku do brzmienia przewidzianego ustawą. Analizując istniejącą sytuację w terenie, stwierdzono że w wielu miejscowościach położonych na Obszarze istniejąca zabudowa skupiona jest na terenach przyrzecznych w strefie mniejszej niż 100 m od linii brzegu rzek. Stąd pierwotny projekt rozporządzenia przewidywał wprowadzenie zakazu lokalizowania obiektów budowlanych w pasie szerokości 50 m od linii brzegów rzek. W związku ze zgłoszonymi przez znaczną część gmin położonych na terenie Obszaru zastrzeżeniami dotyczącymi zakazu budowy w odległości 50 m od rzek, po analizie zgłoszonych uwag i wniosków, uznano iż rozwiązaniem kompromisowym będzie wprowadzenie zakazu zabudowy w odległości 25 m od linii brzegów rzek i zbiorników wodnych. Rozwiązanie to było przedmiotem szczegółowej oceny Wojewódzkiej Rady Ochrony Przyrody w Krakowie i uzyskało jej ostateczną akceptację.
Ponadto wprowadzony rozporządzeniem zakaz w jego ustawowym brzmieniu, kolidowałby z zapisami obowiązujących planów miejscowych gmin dopuszczających na tym terenie zabudowę. W związku z powyższym za uzasadnione przyjęto wprowadzenie rozszerzonego katalogu wyjątków od przedmiotowego zakazu wynikających z następujących dokumentów planistycznych:
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, w takim zakresie, w jakim budowa nowych obiektów została jednoznacznie dopuszczona w tych aktach prawnych;
uzgodnionych z Wojewodą Małopolskim projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w takim zakresie, w jakim budowa nowych obiektów została jednoznacznie dopuszczona w tych aktach prawnych;
istniejących - w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia - decyzji o warunkach zabudowy, do czasu realizacji na ich podstawie przedsięwziąć inwestycyjnych lub utraty mocy obowiązującej takich decyzji.
Wyjątek od zakazu „wydobywania do celów gospodarczych skał, w tym torfu, oraz skamieniałości, w tym kopalnych szczątków roślin i zwierząt, a także minerałów" zawarty w § 3 ust.3 rozporządzenia został określony poprzez zapis: „Zakaz, o którym mowa w ust. l pkt. 4 nie dotyczy obszarów, na których dopuszczono wydobywanie do celów gospodarczych skał, objętych koncesjami wydanymi na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze lub ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego obowiązujących w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia". Powyższe odstępstwo pozwoliło na uniknięcie sprzeczności między ustaleniami obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin oraz studiów, jak i istniejącymi koncesjami wydanymi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia.
Za celowe uznano również uszczegółowienie zakazu dotyczącego „wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźba terenu, z wyjątkiem prac związanych z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym lub przeciw-osuwiskowym lub budową odbudową utrzymaniem, remontem lub naprawą urządzeń wodnych", poprzez wprowadzenie w § 3 ust. 4 zapisu, iż zakaz nie dotyczy wykonywania koniecznych prac ziemnych bezpośrednio związanych z realizacją dopuszczalnych w Obszarze robót budowlanych.
W związku z koniecznością uszczegółowienia granic obszaru chronionego krajobrazu i wyłączenia z jego granic terenów trwale zainwestowanych, na których nastąpiła utrata walorów krajobrazowych, wyłączone zostały z Obszaru tereny miejskie, co spowodowało zmniejszenie powierzchni Południowomałopolskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.
Projekt rozporządzenia został przekazany do wszystkich gmin położonych na terenie Obszaru. Po analizie przedstawionych przez rady gminy opinii i uwzględnieniu uzasadnionych uwag i propozycji przyjęto ostateczną treść rozporządzenia.
Następnie projekt rozporządzenia został oceniony przez Wojewódzką Radę Ochrony Przyrody, która w dniu 5 października 2006 r. pozytywnie zaopiniowała projekt w ostatecznym kształcie.
1) Czy istnieje jakieś opracowanie uzasadniające celowość dodatkowego wprowadzenia na tym samym obszarze Parku Krajobrazowego Beskid Niski?
2) Czy i gdzie ten projekt jest dostępny w Internecie?