Sercu bliski Beskid Niski

Forum portalu www.beskid-niski.pl
Dzisiaj jest 15-09-2019 21:47

Strefa czasowa UTC+01:00





Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 47 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 Następna
Autor Wiadomość
Post: 26-06-2013 18:39 
Offline

Rejestracja: 09-06-2009 20:36
Posty: 12
Lokalizacja: Rzeszów
beskidtur pisze:
Skoro temat został odgrzebany. Ruiny (prawdopodobnie posterunku) prawie identyczne jak na Rotundzie, znajdują się na grzbiecie schodzącym od Czarnej w kierunku Radocyny. Może ktoś zna więcej szczegółów na ten temat?

Witam -
fajnie, że ktoś dogrzebał się do tego wątku..., który lata temu zapodałem.
moje szukanie i grzebanie w temacie rozbija się o możliwości logistyczne (zostają archiwa wojskowe m.in. w Modlinie - a to mnie przerasta, przede wszystkim czasowo...)
Znalazłem trochę różnych informacji, tutaj najbardziej "szczegółowy" opis położenia chatek, z niedatowanego (prawdopodobnie z roku 1956 lub 1957) dokumentu - przytaczam wersję oryginalną, więc np wysokości npm mogą odbiegać od rzeczywistości:

Schrony samoobsługowe są to domki po OPL rozsiane wzdłuż granicy CSR, które protokolarnie 10 (?) stycznia 1956r. zostały przekazane przez Wojsk. Zarząd Kwaterunkowy w Rzeszowie dla Zarządu Okręgu PTTK. Czynny schron jest tylko w Tylawie pow. krosno, którym opiekuje się Oddział w Krośnie. pozostałe w Polanach pow. Krosno 612 m npm w Czarnej pow. Gorlice 609 m npm Regetów pow. Gorlice 776 m npm, Połonina Wetlińska pow. Lesko 1120 m nmp., w Dołżycy na zboczu Łopiennika popw. Sanok 1009 m npm Wisłok Wielki pow. Sanok 605 m npm. Schrony te dotychczas nie są zagospodarowane dlatego, że znajdują się na szczytach gór oddalone od zamieszkałych miejscowości. Ostatnio Prezydium Zarządu Okręgu podjęło uchwałę zwrócić się do Zarządu Lasów Państwowych, ażeby wykorzystali te obiekty na mieszkania robotników leśnych lub zbieraczy jagód. Starania nasze w celu podszukania ludzi dla zaopiekowania się tymi domkami nie dały wyników.

Ktoś się chyba zajął większością obiektów, bo już w latach 1958-59 z większości nie pozostał żaden ślad - no oczywiście poza fundamentami...

Wg instrukcji OPL z lat 50-ych obiekty te miały być "w pionie" oddalone ok 3-5 km od granicy (wgłąb terytorium Polski), a odległość między obiektami "w poziomie" miała wynosić ok 8-10 km. Można więc zrobić sobie orientacyjną mapę gdzie powinny być. Z dokumentów OPL wynikałoby, że powinny być one rozmieszczone wzdłuż granicy z Czechosłowacją, jednak nie mam wiedzy, gdzie były (jeśli były) kolejne chatki na zachód, czyli w ówczesnym woj. krakowskim.
Oczywiście jeśli ktoś ma jakieś informacje, będę wdzięczny za info

wesoło pozdrawiam
wesoły

PS. A może masz jakiś konkretniejszy namiar na te ruiny w Czarnej?? - np GPS?? i oczywiście czekam na letnie fotki ;)


Na górę
Post: 27-06-2013 08:55 
Offline

Rejestracja: 14-01-2011 17:43
Posty: 282
Dosc interesujace opracowanie w tej materii - jednakze o szerszym zakresie zawiera praca zbiorowa min.Z Kusmierka na temat wojsk obserwacyjno-meldunkowych.Cytuje fragment:

"W tej sytuacji w marcu 1951 r. w Chorzowie na bazie
2. kompanii 31. batalionu obserwacyjno-meldunkowego
rozpoczęto formowanie 25. batalionu obserwacyjno-meldunkowego
o stanie 634 wojskowych i 2 kontraktowych.
Jego dowódcą został por. Józef Rogoziński. Zadaniem
batalionu była obserwacja przestrzeni powietrznej wzdłuż
południowej granicy kraju, od Koźla do Ustrzyk Dolnych.
Kompanie rozmieszczono następująco:
– 1. w Koźlu (dowódca – por. Piotr Sidorczyk);
– 2. w Pszczynie (dowódca – ppor. Typiński);
– 3. w Nowym Targu (dowódca – ppor. Pawłowski);
– 4. w Jaśle (dowódca – ppor. Wojtyga).
Sztab batalionu przenoszono kolejno do Gliwic, do
Bytomia i Zabrza. W 1954 r. dowódcą batalionu został
kpt. Henryk Seroka.
Ze względu na korytarze przelotowe, pilnym zadaniem
było zorganizowanie przez batalion posterunków
obserwacyjno-meldunkowych w Krynicy, Tarnowie oraz
na Górze Klimczok. Wiosną 1952 r. batalion posiadał już
60 posterunków obserwacji wzrokowej, osiągnął gotowość
bojową i właczony został do systemu obsmeld kraju."

Sa tam rowniez wyszczegolnione miejscowosci w ktorych placowki obsmeld. sie znajdowaly w pasie dzialania batalionu ktory rozciagal sie od Opola do Ustrzyk Dolnych.

_________________
"Jeden tam tylko jest porządny człowiek: prokurator, ale i on,
prawdę mówiąc, świnia." Gogol M.W.


Na górę
Post: 27-06-2013 10:17 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18-09-2004 19:47
Posty: 1961
Lokalizacja: Rabka
Fantastycznie.
janrajchel - Dałbyś radę wrzucić tu ten wykaz?

_________________
"Nasze piwo jest zdrowe".
Browar Grybow.


Na górę
Post: 27-06-2013 14:45 
Offline

Rejestracja: 29-01-2012 15:34
Posty: 105
Znalazłem letnie fotki posterunku. Okazało się, że bardziej wiosenne niż letnie. Namiary GPS ściągnę jak będę w tamtym rejonie.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/8c3 ... 31ca8.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/fc2 ... fe1a9.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/7dd ... e50c9.html


Na górę
Post: 27-06-2013 18:46 
Offline

Rejestracja: 14-01-2011 17:43
Posty: 282
Podaje link do opracowania : 60 lat Wojsk Radiotechnicznych.
W rozdziale II znajdujemy informacje o posterunkach obsmeld min. w BN.

www.radar.jgora.pl/cms-file?id=2347&save&

_________________
"Jeden tam tylko jest porządny człowiek: prokurator, ale i on,
prawdę mówiąc, świnia." Gogol M.W.


Na górę
Post: 28-06-2013 10:24 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18-09-2004 19:47
Posty: 1961
Lokalizacja: Rabka
Co prawda nie znalazłem w w/w konkretnych lokalizacji punktów obsmeld. tylko rozmieszczenie lokalizacji posterunków.
Ale dla tego:
Cytuj:
– posterunek nr 3307, Jednostka Wojskowa 1772, Jelenia
Góra, punkt obserwacyjny prowizorycznie na dębie,
kwatera w koszarach, 6 żołnierzy;
– posterunek nr 3308 Czarnów, pow. Kamienna Góra,
punkt na skale na wysokiej górze, na którą trzeba wchodzić
2 godziny, trudności z zaprowiantowaniem”6.

Warto;)

_________________
"Nasze piwo jest zdrowe".
Browar Grybow.


Na górę
Post: 28-06-2013 11:15 
Offline

Rejestracja: 09-06-2009 20:36
Posty: 12
Lokalizacja: Rzeszów
janrajchel pisze:
http://www.radar.jgora.pl/cms-file?id=2347&save&


Fajne, ale... w przypadku nie za bardzo konkretne - nawet mapy są raczej schematyczne niż precyzyjne.
Z dokumentów dot chatek, przeszukałem troche dostepnej literatury dot. wojsk OPL czy WOP (choć w wielu bibliotekach nastepuję redukacja zbiorów i... te dot. czasów tuż powojennych nieraz są kasowane z ewidencji, ze względu na język i styl propagandowy).
praktycznie nic nie ma (poza ew. ogólnymi informacjami dot. zasad działania posterunków opl)
Dla zainteresowanych podaję tytuł KOPACZEWSKI Marian, Obrona przeciwlotnicza Wojska Polskiego w latach 1919-1994.

jedyne "konkretniejsze" informacje - pochodzą z archiwów PTTK i są raczej w stylu poprzedniego cytatu: dostalismy decyzją administracyjną od wojska obiekty, próbowaliśmy znaleźć dzierżawców, ale się nie udałó, stoją niezagospodarowane....

Znalazłem też w Archiwum Państwowym w Rzeszowie Księgę Pamiątkową Połoniny Wetlińskiej - jedynej chatki, która się z tych obiektów ostała do naszych czasów - ale mimo, że to Bieszczady, to myślę, że nie popełniam jakiegos "fo-pa" pisząc o niej ;). Założona w wakacje 1956 przez studentów, była uzupełniana odręcznymi wpisami korzystających z jej "dobrodziejstw" turystów.
Napisałem na ten temat artykulik w wydawnictwie Oddziału PTTK w Rzeszowie Wędrowiec Małopolski, jeśli ktoś jest zainteresowany, mogę spróbować podesłać ten tekst.

wesoły


Na górę
Post: 28-06-2013 17:23 
Offline

Rejestracja: 25-04-2009 07:26
Posty: 1215
Wesoły pisze:
Fajne, ale... w przypadku nie za bardzo konkretne - nawet mapy są raczej schematyczne niż precyzyjne.

Nie przesadzaj :-) Patrząc na ten szkic:
Obrazek
oraz wiedząc to, co napisałeś wcześniej:
Wesoły pisze:
...Czynny schron jest tylko w Tylawie pow. krosno, którym opiekuje się Oddział w Krośnie. pozostałe w Polanach pow. Krosno 612 m npm w Czarnej pow. Gorlice 609 m npm Regetów pow. Gorlice 776 m npm, Połonina Wetlińska pow. Lesko 1120 m nmp., w Dołżycy na zboczu Łopiennika popw. Sanok 1009 m npm Wisłok Wielki pow. Sanok 605 m npm...

(pogrubienia moje - te miejsca znamy i są pewne) możemy pokusić się o przypisanie im nazw ze szkicu. I tak IMHO:
1. Barwinek to Tylawa a właściwie góra Dział Tylawski
2. Polany to Jasieniów
3. Ożenna - tu jest dziura :-( Pasowało by najbardziej Wysokie (pod względem odstępów między posterunkami) albo Żydowska - tu ukłony w stronę beskidtur-a o zapytanie pracowników MPN-u, leśników.
4. Konieczną przypisałbym do tego posterunku nad Czarnym, którego zdjęcia dawał beskidtur
5. Wysowa to Rotunda
Czy to jest prawidłowe przypisanie - nie wiem :-)
Grzebiąc po mapach sięgnąłem po mapy Sztabu Generalnego WP z lat 70-tych. I tak wygląda Rotunda:
Obrazek
Zwróćcie uwagę na linię z Rotundy do Regietowa - kierunek północ. To IMHO linia łączności. A czy tak jest można sprawdzić na następnym wycinku - tym razem posterunku w okolicach Czarnego:
Obrazek
Widać linię idącą od Jasionki do budynku koło koty 586.5. Czy w tym miejscu beskidtur znalazłeś ruiny?
A co dalej na wschód? Piszesz o Wisłoku Wielkim. Tak wstępnie wytypowałem Ubycz, może niedługo będę miał okazję sprawdzić, choć janrajchel ZTCP się tam włóczył - widziałeś tam coś?
Ale - sądząc po odległościach między posterunkami - brakuje jednego punktu pomiędzy Tylawą a Wisłokiem. A gdyby była to Kamarka?:
Obrazek
Widać podciągniętą linię. Choć z drugiej strony od Działu to tylko 6km a za daleko do Wisłoka.
Niestety nie zauważyłem takich linii w innych miejscach typowanych przeze mnie :-(
Jeszcze mi się przypomniało - idąc żółtym na Kanasiówkę, gdzieś niedaleko od szczytu widziałem wkręcone wprost w drzewa haki z izolatorami - jakby tam kiedyś był jakiś drut. Ale czy to by świadczyło o wykorzystywaniu wieży na W. Bukowcu jako takiego punktu OPL? I dlaczego linia była ciągnięta wpierw na Kanasiówkę?
Wesoły pisze:
Napisałem na ten temat artykulik w wydawnictwie Oddziału PTTK w Rzeszowie Wędrowiec Małopolski, jeśli ktoś jest zainteresowany, mogę spróbować podesłać ten tekst.

A z chęcią reflektuję :-)


Na górę
Post: 28-06-2013 18:00 
Offline

Rejestracja: 29-01-2012 15:34
Posty: 105
Położenie chatki nad Czarnem zgadzałoby się z mapą. Ruiny znajdują się na wypłaszczeniu na grzbiecie. Linia lasu mogła wówczas przebiegać inaczej.


Na górę
Post: 28-06-2013 18:19 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18-09-2004 19:47
Posty: 1961
Lokalizacja: Rabka
Ożenna - może być strażnica w Ciechanii. Miejsce dość eksponowane. (O ile faktycznie podmurówka w miejscu gdzie z Tysowego schodził do Ciechańskiej drogi szlak niebieski to resztki strażnicy)

Wola Wyżna i Radoszyce - to by się wkluczało z Wisłokiem Wielkim.

_________________
"Nasze piwo jest zdrowe".
Browar Grybow.


Na górę
Post: 29-06-2013 18:45 
Offline

Rejestracja: 25-04-2009 07:26
Posty: 1215
HM - ZTCW Ciechania mocno zniszczona została podczas Operacji Dukielskiej, możliwe, że kasarnia jako murowana lepiej się zachowała a sądząc z już przytaczanych przez Ciebie opisów stanowisk to pewnie by i takim schronieniem nie pogardzili :-)
Ale jednak myślę, że za blisko granicy by to było: Rotunda 3km, podobnie Czarne a Ciechania niecałe 2km. Tam pasuje nawet nie Wysokie (bo już na WIG-ówce od południa jest zarośnięte) a Żydowska (711) i tam bym wpierw szukał, jeśli było by można.
Również do sprawdzenia jest Kamarka - wprawdzie odległości się nie zgadzają, ale na mapie widać podciągniętą linię.
Dziś skusiłem się na sprawdzenie lokalizacji nad Wisłokiem Wielkim. Już po zaparkowaniu spytałem spotkanego starszego człowieka o Ubycz i potwierdził że kiedyś była tam budynek, lecz teraz już nic z niego nie zostało. To "nic" wygląda tak:
Obrazek
Obrazek
Całość była ogrodzona, jeszcze niektóre słupy betonowe stoją.

Tylko teraz zaczynam się zastanawiać nad szkicem:
Obrazek
czy on aby bez błędów jest?


Na górę
Post: 30-06-2013 07:37 
Offline

Rejestracja: 14-01-2011 17:43
Posty: 282
Ruiny schroniska pod Łopiennikiem a wcześniej posterunek obserwacyjno-meldunkowy

Wspolrzedne : N 49° 13.945' E 22° 20.803'

W latach 50. powstał tutaj posterunek obserwacyjno-meldunkowy. Składał się on z wieży obserwacyjnej na szczycie góry Horodek 889m (w pobliżu obecnego szlaku z Łopiennika do Dołżycy), oraz niewielkiego, drewnianego budynku.
Po opuszczeniu posterunku przez wojsko, obiekt został przejęty przez PTTK i funkcjonował jako niezagospodarowany schron, powoli niszczejąc, aż do 1965 roku, kiedy wydzierżawiło go warszawskie ZSP. Od tej pory funkcjonowało tu schronisko studenckie.
Schronisko było niewielkie - jakieś 30 miejsc (choć zdarzało się, że nocowało w nim nawet 80 osób), bez prądu, bez wody... źródełko znajdowało się sporo poniżej schroniska i podstawowym sportem był bieg do schroniska z dwoma wiadrami wody na czas, po stromych schodkach których było 273, przy czym ubytek wody poniżej wrąbków na wiadrze oznaczał dyskwalifikację. Dodatkową atrakcją była wieża obserwacyjna z pięknym widokiem na Bieszczady.
Schronisko spłonęło w 1977 roku, niewykluczone że było to podpalenie (jedną z hipotez znajdziecie tutaj). Obecnie można odszukać ruiny wieży triangulacyjnej na samym szczycie (podobno była tu jeszcze druga - zapewne ta właściwa wieża obserwacyjna), oraz piwniczkę tuż poniżej wierzchołka. Warto dodać, że podobny posterunek na Połoninie Wetlińskiej istnieje do dziś i funkcjonuje jako schronisko Chatka Puchatka (po licznych przeróbkach.

_________________
"Jeden tam tylko jest porządny człowiek: prokurator, ale i on,
prawdę mówiąc, świnia." Gogol M.W.


Na górę
Post: 30-06-2013 13:54 
Offline

Rejestracja: 19-12-2007 23:47
Posty: 1371
Lokalizacja: Jasło
Dlugi pisze:
Dlugi pisze:
W Magurach '02 Zdzisław Skrok pisze "...poszedłem na Jasieniów, żeby zobaczyć bożą stópkę i ruiny niemieckiej strażnicy..." - czy strażnica była niemiecka czy polska? Jeśli poniemiecka to akurat wpisała się w rozmieszczenie posterunków WOP?

Może sam ze sobą gadał nie będę? ;)
Byłem ostatnio na Jasieniowie, widziałem ruiny strażnicy:

Ale nie wiem co to ta "boża stópka" i nie wiedziałem, czego szukać. Może ktoś mi objaśni?

O Bożej stópce na Jesioniowie można przeczytać w Magurach '06 w artykule S. Krycińskiego pt. Olchowiec. Jest to po prostu kamień, na którym znajdują się zaklęśnięcia, które przez miejscowych zowią się "bożymi stópkami" lub odciskami stóp Matki Bożej. To coś na wzór legendy występującej w Mrukowskim lesie, gdzie też jest taki kamień, obecnie wmurowany z ścianę kaplicy. Na tym kamieniu z Jasieniowa widnieje także data 4.08.1947, a poniżej napisy "Gola" i "Poreba". Autor stwierdza, że najprawdopodobniej uwiecznili tu swoją obecność żołnierze biorący udział w Akcji "Wisła". Kamień ten znajduje się na południowym stoku Jasieniowa, w lesie, tuż powyżej górnej granicy pól. Jego zdjęcie znajduje się w tym artykule.

Wesoły pisze:
Napisałem na ten temat artykulik w wydawnictwie Oddziału PTTK w Rzeszowie Wędrowiec Małopolski, jeśli ktoś jest zainteresowany, mogę spróbować podesłać ten tekst.

W którym numerze jest on zamieszczony?

_________________
Szlaki Beskidu Niskiego i nie tylko...: http://www.beskid-niski-pogorze.pl
Konfederacja barska w regionie: http://www.beskid-niski-pogorze.pl/konf ... barska.php


Na górę
Post: 30-06-2013 14:11 
Offline

Rejestracja: 19-12-2007 23:47
Posty: 1371
Lokalizacja: Jasło
Dlugi pisze:
Jeszcze mi się przypomniało - idąc żółtym na Kanasiówkę, gdzieś niedaleko od szczytu widziałem wkręcone wprost w drzewa haki z izolatorami - jakby tam kiedyś był jakiś drut. Ale czy to by świadczyło o wykorzystywaniu wieży na W. Bukowcu jako takiego punktu OPL?

Ja podobną praktykę widziałem już w kilku miejscach, ostatnie jakie pamiętam, to okolice cmentarza cholerycznego nad Wisłoczkiem, nawet druty są. Z tym, że tu to na pewno miejscowi zrobili coś w rodzaju zabezpieczenia, by zwierzęta pasące się na łąkach nie wchodziły do lasu :).

_________________
Szlaki Beskidu Niskiego i nie tylko...: http://www.beskid-niski-pogorze.pl
Konfederacja barska w regionie: http://www.beskid-niski-pogorze.pl/konf ... barska.php


Na górę
Post: 30-06-2013 17:49 
Offline

Rejestracja: 14-01-2011 17:43
Posty: 282
Co moze tyczyc izolatorow na Kanasiowce - lub w innych miejscach o ktorych wspominaja Dlugi i Darek , to na pewno nie pochodza one z instalacji budowanych przez WP. Wojsko rozwijalo takie linie bez uzywania izolatorow kablem izolowanym tzw.ptf lub pkl).Byl on o wiele odporniejszy na upadki drzew i galezi a w konsekwencji na zerwanie lub zwarcie w przeciwienstwie do golych przewodow na izolatorach.
Dlugi - sprawdzilem na mojej mapie SG z 1991 - instalacja na Kamarke jest tam nadal podobnie jak na mapie SG z lat siedemdziesiatych.Wiec ta instalacja musiala sluzyc nieco innym celom.
Biorac pod uwage to iz elektryfikacja w latach 1952-1956 nie dotarla jeszcze do Jaslisk - nie mogla ona pochodzic z tego okresu.
Ponadto wyglada ona na instalacje elektryczna , ale wazna dla wojska - skoro zostala uwzgledniona na mapie - a inne instalacje tego samego typu -nie.Jestem rowniez pewien ze w 1975 roku w Jasliskach przebywala przez kilka miesiecy grupa kartografow wojskowych z WIT . ktora dokonywala unaczesniania map pod nowe wydanie i z pewnoscia instalacja ta istniala w tym czasie - skoro w nastepnych wydaniach nie zostala usunieta.
Na pewno ciekawe jest jednak co tak naprawde znajdowalo sie na Kamarce i czy ta linia zaznaczona na mapie nie prowadzila aby do zabudowan bylej juz straznicy WOP naprzeciw cmentarza w Jasliskach? To bedzie latwo sprawdzic.Ludzie tam zyja i pamietaja.

_________________
"Jeden tam tylko jest porządny człowiek: prokurator, ale i on,
prawdę mówiąc, świnia." Gogol M.W.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 47 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza Zespół Olympus.pl