Sercu bliski Beskid Niski

Forum portalu www.beskid-niski.pl
Dzisiaj jest 20-09-2019 13:25

Strefa czasowa UTC+01:00





Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 61 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 5 Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł:
Post: 09-11-2007 21:48 
Offline

Rejestracja: 25-06-2007 07:08
Posty: 479
Lokalizacja: z Beskidu Niskiego
Za trzy pomyłki:niewłasciwe imię, niewłaściwe nazwisko i istotną "literówkę" oczywiście przepraszam :oops: A teraz przechodze do meritum :D Moje zainteresowanie cmentarzami wojennymi ogranicza się do krótkiej wizyty na dwóch z nich: w Łysej Górze i w Nowym Żmigrodzie. Gdy jednak postanowiłem - dla własnej satysfakcji - poznać losy kpt. Franza Dobnika, korzystając wyłącznie z Internetu musiałem zacząć porównywać źródła. I tak jak powziąłem istotne wątpliwości co do relacji R. Frodymy o okolicznościach śmierci F. Dobnika uznając je za cokolwiek zbeletryzowaną, tak samo uznałem za ciekawostkę godną przedstawienia na forum informacji o pomyłkach występujących w dostępnej mi części książki J. Drogomira. I będę podtrzymywał swoje stanowisko, że informacja jakoby kpt. Dobnik był oficerem 27 Sch.R. nie odpowiada stanowi faktycznemu. W armii austro-węgierskiej nie było pułku strzelców o takim numerze - żadna z dostępnych stron internetowych nie wspomina, jakoby 27 K.K. L.I.R. został przemianowany na 27 Sch.R. - za to są dostępne informacje, że został przemianowany na GSR Nr 2 :D Oczywiście możemy długo i namiętnie toczyć spór o to, co jest bardziej wiarygodnym źródłem: strony internetowe czy książki, ale to zupełnie inna historia :D Cieszę się, że przy jakiejś okazji Mirek zmieni przypis i napisze, że "prawie wszystkie" L.I.R. zostały przmianowane na Sch.R. a gdy jeszcze kiedyś pan J. Drogomir przy kolejnym wydaniu książki poprawi austriacko-węgierskiego kancelistę (oczywiście po sprawdzeniu, czy napewno mam rację :D ) wszystko będzie o.k. :D
Acha! :evil: Sugerowanie mi jakichś ciągotek militarystycznych odbieram jako złośliwość :D :D :D


Na górę
 Tytuł:
Post: 09-11-2007 22:38 
Offline

Rejestracja: 16-09-2005 06:50
Posty: 1197
Lokalizacja: kolejno z: base.7g, 8g, 9g
Cytuj:
I będę podtrzymywał swoje stanowisko, że informacja jakoby kpt. Dobnik był oficerem 27 Sch.R. nie odpowiada stanowi faktycznemu.


I całkiem słusznie. Przecież nawet na grobie pisze "LIR 27" a więc byl oficerem tej właśnie jednostki :lol: 8) Ale najlepsze jednak byłoby gdyby dało się ustalić dlaczego tak zapisano u Jerzego Drogomira, tym bardziej że Sch.R. 27 występuje jeszcze wielokrotnie z na tym samym cmentarzu przy innych nazwiskach. Jedyna rzecz która przychodzi mi do głowy jest taka że wpisano tak w spisach w okresie kiedy już było wiadomo że LIR-y zostaną zamienione na Sch.R-y ale nie zdecydowano jeszcze o tym które LIR-y będą GSR-ami.

Cytuj:
Acha! Sugerowanie mi jakichś ciągotek militarystycznych odbieram jako złośliwość

Nigdy nic takiego ci nie sugerowałem. To że ja nie jestem militarystą nie świadczy przecież, że kontrdyskutant nim jest.

Cytuj:
Cieszę się, że przy jakiejś okazji Mirek zmieni przypis i napisze, że "prawie wszystkie" L.I.R. zostały przmianowane na Sch.R.

Niestety, TEGO przypisu już zmienic nie mogę ale będę pisał, jeśli jeszcze raz będzie potrzeba wyjaśniania tak jak napisalem kilka postów wcześniej (LIR = SchR - 2x GSR 8) :lol: )

Dobrze byłoby gdyby chciało ci się konsekwentnie dotrzeć do źródeł historii śmierci Dobnika i wreszcie rozstrzygnąć czy to może być fakt czy raczej jest to fikcja literacka a jeśli tak to czyja.

_________________
Hasło wikipedii "Oddział Grobów Wojennych C. i K. Komendantury Wojskowej w Krakowie" stanowi częsty dla tego źródła informacji przykład pilnie pielonego za pomocą cenzury prewencyjnej prywatnego folwarku mającego uchodzić za obiektywne informacje.


Na górę
 Tytuł:
Post: 09-11-2007 23:24 
Offline

Rejestracja: 25-06-2007 07:08
Posty: 479
Lokalizacja: z Beskidu Niskiego
Żartowałem z tym "militarystą" :D Prawdopodobnie jutro będę wiedział, kto był owym tajemniczym "chłopskim kronikarzem wsi Kąty" występującym u R. Frodymy, więc niezwłocznie o tym napiszę :D Co tych wpisów 27 Sch.R... W Desznicy u J. Drogomira pisze: kpl. Ignatz Krivie L.I.R. 27 a nie 27 Sch.R.; nie ma jednak podanej daty śmierci. Prawdopodobnie było tak jak napisałeś - już wiedziano, że pułki Landwehry bedą przekształcane w Sch.R. z zachowaniem numeracji, więc tabliczki robiono z nowymi nazwami. A później nazwę pułku zmieniono a tabliczki pozostały stare, więc je zawieszono. Ale to by też mogło oznaczać, że tabliczki w Żmigrodzie zamawiano na początku 1917 roku. I nikt tylko nie przewidział, że po prawie 100 latach znajdzie się dwóch takich co to uznają, że trzeba to wyjasnić :D :D :D A co do kpt. Dobnika - ten pułk to była jednostka nie byle jaka: żołnierze byli szkoleni do walk górskich, więc chyba więcej od nich wymagano... Niestety, dla kpt. Dobnika: zginął w Galicji, gdzie tak naprawdę w miarę dobrze opisana jest tylko bitwa pod Gorlicami. A swoją drogą - 15 grudnia 1914 roku w Żmigrodzie i okolicy zginęło czy też zmarło w szpitalu (bo gdzieś czytałem, że w tym czasie w Żmigrodzie był szpitał wojskowy) 10 żołnierzy (na podstawie książki J. Drogomira), co mogłoby oznaczać, że miała tu miejsce jakaś potyczka... I w myśl przysłowia: im dalej w las tym więcej drzew :D Ale zaczyna mnie to powoli strasznie wciągać :D


Na górę
 Tytuł:
Post: 10-11-2007 10:05 
Offline

Rejestracja: 15-03-2007 08:41
Posty: 223
Warto jeszcze zajrzeć do Brocha - str. 479 - 480. W wykazie k.k. Landwehr jest zarówno Sch.R. 4 jak i Sch.R.27. Brak jakiejkolwiek wzmianki o Gb.Sch.R. 1 lub 2.
Wiedza o zmianach w kwietniu 1917 nie była więc powszechna i pełna nie tylko wśród kancelistów.


Na górę
 Tytuł:
Post: 10-11-2007 11:24 
Offline

Rejestracja: 19-08-2006 10:01
Posty: 19
Lokalizacja: Sanok
Czołem!
"A swoją drogą - 15 grudnia 1914 roku w Żmigrodzie i okolicy zginęło czy też zmarło w szpitalu (bo gdzieś czytałem, że w tym czasie w Żmigrodzie był szpitał wojskowy) 10 żołnierzy (na podstawie książki J. Drogomira), co mogłoby oznaczać, że miała tu miejsce jakaś potyczka..."
Niekoniecznie, w tamtym czasie śmiertelność z chorób i ran wynosiła wciąż ok. 15-18%, chodzi mi oczywiście o żołnierzy hospitalizowanych.
Tak więc nie musiało być żadnej potyczki, bo o tej świadczyliby prędzej zabici w tym konkretnym okresie, co oczywiście nie wyklucza tezy o potyczce. :wink:
A może, po prostu ten oficer ubrał prześcieradło w celach maskujących???
Czy austriackie dywizje piechoty nie miały w swoim składzie tzw. organicznej kawalerii? Czyli odzdział w sile szwadronu, przeznaczony do bezpośredniego rozpoznania na rzecz własnej dywizji.
Pozdrawiam


Na górę
 Tytuł:
Post: 10-11-2007 14:31 
Offline

Rejestracja: 25-06-2007 07:08
Posty: 479
Lokalizacja: z Beskidu Niskiego
Austro-węgierskie dywizje piechoty miały w swym składzie 2-3 szwadrony kawalerii służące min. do rozpoznania czy też eskortowania wyższych oficerów. Ale pułki piechoty w swoim składzie jednostek kawalerii nie miały. Poza tym, gdyby F. Dobnik był kawalerzystą nosiłby stopień "rotmistrza" (odpowiednik "kapitana"). :D Czy podczas budowy cmentarzy w czasie I wojny groby oficerów odróżniały się od grobów szeregowych żólnierzy i podoficerów, tzn. w przypadku żołnierzy i podoficerów: krzyż i tabliczka a w przypadku oficerów kamienna płyta z wyrzeźbionym napisem???


Na górę
 Tytuł:
Post: 10-11-2007 15:35 
Offline

Rejestracja: 16-09-2005 06:50
Posty: 1197
Lokalizacja: kolejno z: base.7g, 8g, 9g
Jest kilka przypadków że oficerowie mają grób w jakis sposób wyróżniony - ale na ogół jest to konsekwencja tego że grób byl już w ten sposób oznaczony kiedy przystąpiono do projektowania i wykonania kompleksu zachodniogalicyjskich cmentarzy. Potem w zasadzie takich wyróżnień nie stosowano - czasem groby oficerskie znajdowały się bliżej pomnika, w osobnej grupie i na ogół są to groby pojedyncze. Przykladem niewyróżniania wielkością i rodzajem nagrobka: major Cyga - Karpiński ma skromniejszy grób niż kapitan Dobnik. Podpułkownik Hugo Mayer spoczywa pod skromniejszym nagrobkiem niż major Albrecht Krismanić (obaj na tym samym cmentarzu).

_________________
Hasło wikipedii "Oddział Grobów Wojennych C. i K. Komendantury Wojskowej w Krakowie" stanowi częsty dla tego źródła informacji przykład pilnie pielonego za pomocą cenzury prewencyjnej prywatnego folwarku mającego uchodzić za obiektywne informacje.


Na górę
 Tytuł:
Post: 10-11-2007 15:56 
Offline

Rejestracja: 19-08-2006 10:01
Posty: 19
Lokalizacja: Sanok
Czołem!
Czyli mozna gdybać, bo raczej nie dojdziemy już stanu faktycznego tego wydarzenia, że kpt. Dobnik mógł być oddlegowany do dowodzenia jakąś grupa wojska złożona z kawalerii i piechoty i miał za zadanie strzec mostu?
A czy na grobie jest napisane hauptmann czy rittermeister?
Bo to by wiele wyjaśniło...
pozdrawiam


Na górę
 Tytuł:
Post: 10-11-2007 18:39 
Offline

Rejestracja: 15-03-2007 08:41
Posty: 223
A może by z konia zrezygnować ?


Na górę
 Tytuł:
Post: 10-11-2007 19:00 
Offline

Rejestracja: 19-08-2006 10:01
Posty: 19
Lokalizacja: Sanok
Czołem!
Jeśli to tylko ułatwi rozwiązanie tej zagadki, to jestem za....
Tylko co to da???
Pozdrawiam


Na górę
 Tytuł:
Post: 10-11-2007 19:06 
Offline

Rejestracja: 16-09-2005 06:50
Posty: 1197
Lokalizacja: kolejno z: base.7g, 8g, 9g
Kolejno, proponuję zrezygnować z ducha :lol:

_________________
Hasło wikipedii "Oddział Grobów Wojennych C. i K. Komendantury Wojskowej w Krakowie" stanowi częsty dla tego źródła informacji przykład pilnie pielonego za pomocą cenzury prewencyjnej prywatnego folwarku mającego uchodzić za obiektywne informacje.


Na górę
 Tytuł:
Post: 10-11-2007 19:26 
Offline

Rejestracja: 25-06-2007 07:08
Posty: 479
Lokalizacja: z Beskidu Niskiego
Na grobie pisze "hauptmann" :D A Być może taki wystawny grób ufundowała rodzina? I to przed 1917 rokiem - ów 27 K.K. L.I.R. by na to wskazywał... :D


Na górę
Post: 10-11-2007 23:36 
Offline

Rejestracja: 17-09-2004 09:49
Posty: 723
Wygląda na to, że ten chłopski kronikarz to niejaki Parylak. Myślę, że Roman Frodyma spisał jego opowieść jak wiele innych i posiada ją w swoim archiwum.
Oto fragment artykułu Romana Frodymy 'Gorące wzgórza. Z walk w rejonie Nowego Żmigrodu w maju 1915r.' Całość można znaleźć w: 'Płaj - Almanach Karpacki', półrocznik Towarzystwa Karpackiego, 2006, nr 32. ISBN: 83-85258-22-1.
Obrazek Obrazek Obrazek

_________________
Znajdź dom w Beskidzie: http://beskid-niski24.pl
Pomóżmy Pawłowi - rzeźbiarzowi z Beskidu Niskiego: http://draganowa.info/Galerie%20zdjec/g ... magamy.htm


Na górę
 Tytuł:
Post: 11-11-2007 08:14 
Offline

Rejestracja: 16-09-2005 06:50
Posty: 1197
Lokalizacja: kolejno z: base.7g, 8g, 9g
No to zapytaj go jeszcze gdzie jest oryginał owej kroniki.

_________________
Hasło wikipedii "Oddział Grobów Wojennych C. i K. Komendantury Wojskowej w Krakowie" stanowi częsty dla tego źródła informacji przykład pilnie pielonego za pomocą cenzury prewencyjnej prywatnego folwarku mającego uchodzić za obiektywne informacje.


Na górę
 Tytuł: Zapytam
Post: 11-11-2007 13:36 
Offline

Rejestracja: 17-09-2004 09:49
Posty: 723
Zadzwonię do Niego po obiedzie, to Ci powiem.

_________________
Znajdź dom w Beskidzie: http://beskid-niski24.pl
Pomóżmy Pawłowi - rzeźbiarzowi z Beskidu Niskiego: http://draganowa.info/Galerie%20zdjec/g ... magamy.htm


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 61 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 5 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza Zespół Olympus.pl